Památník obětem teroristického útoku z 11. září 2001 přímo na místě zřícených věží WTC bude otevřen k desátému výročí tragédie v roce 2011, ale pravděpodobně bez návštěvnického střediska a bez finální úpravy parku s 500 stromy. Podzemní muzeum by mělo být dokončeno až v roce 2013.

Na kompletní otevření památníku nejpozději k desátému výročí naléhali guvernér státu New York David Paterson a newyorský starosta Micheal Bloomberg, stejně jako představitelé nadace pro jeho vybudování. Původní plány předpokládaly, že se tak stane už příští rok.

Rozlehlá přestupní stanice dvanácti linek metra s nadzemním terminálem podle návrhu španělského architekta Santiaga Calatravy se prodraží o 700 miliónů dolarů (12 miliard korun) na nově stanovenou částku 3,2 miliardy dolarů (57,6 miliardy korun). Do provozu má být uvedena v roce 2014. Vzhledem k tomu, že jde o rozsáhlou podzemní stavbu, zpoždění nepříznivě ovlivní i výstavbu dalších budov.

I přes zvýšení rozpočtu křižovatky metra doznají stavební plány značných úprav, aby se celkové náklady dál nezvyšovaly. V podchodu budou například vztyčeny podpěrné sloupy, ačkoli architekt počítal s velkým otevřeným prostorem. Projekt nadzemní budovy terminálu s vyčnívajícími ocelovými žebry v podobě ptačích křídel považovaný za jeden z nejvýraznějších architektonických počinů v současném New Yorku, zřejmě zůstane zachován.

Freedom tower.: Freedom tower

Nová dominanta města, 541 metrů vysoká Věž svobody, má být podle aktualizovaného programu dokončena v roce 2013, ačkoli měla být podle předcházejících plánů hotova do konce roku 2011. Rozpočet na její výstavbu se nyní prodraží o 200 miliónů dolarů.

Zpožděné a dražší budou i další části celkové zástavby na 6,5 hektaru rozlehlém Ground Zero, včetně tří dalších mrakodrapů, kulturního střediska a budovy pro bezpečnostní prohlídky nákladních aut a autobusů. Představitelé Port Authotity ale termíny ani dílčí rozpočty neuvedli.

Aktualizovaný plán a finanční výhled odráží "realitu výstavby komplexu navzájem propojených mrakodrapů, dopravních linek a kulturních prostorů v jámě hluboké sedm pater", uvedl v dopise guvernéru Patersonovi ředitel Port Authority Christopher Ward. Nové termíny podle něho mohou být dodrženy "s jistým stupněm skepticismu".

"Nemohu slíbit, že bude dodržen každý jednotlivý krok na této cestě," uvedl. "Jde o nejkomplexnější stavební program v dějinách tohoto regionu. Překážky jsou nevyhnutelné," dodal. Zároveň připustil, že i tyto plány se mohou změnit.

Výstavbu na Ground Zero provázejí problémy od počátku. Práce musely být několikrát pozastavené kvůli technologickým příčinám, vyzvedávání ostatků obětí nebo i soudním sporům, které vyvolali příbuzní lidí, kteří na tomto místě zahynuli 11. září 2001. Od roku 2003, kdy byly představeny plány na novou podobu místa kolem bývalého WTC, se změnily projekty všech připravovaných staveb.

"Ačkoli stále čelíme řadě problémů, věříme, že jsme dosáhli určité úrovně jistoty a dozoru nad tímto projektem, jíž se od začátku nedostávalo," prohlásil Ward.