"Jsme si vědomi, jak špatný stav mnohých mostů je, a každoročně žádáme o navýšení peněz na opravy. Zatím marně," řekl včera Právu ředitel pro komunikaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření.

Ministerstvo dopravy slibuje, že se bude možností navýšení peněz na opravy mostů intenzívně zabývat. "Chystáme odpověď na petici, kterou nám zaslali mostaři. Zvažujeme, že by ze Státního fondu dopravní infrastruktury byly na to pro ŘSD vyčleněny nějaké peníze navíc. Konkrétněji se ale budeme moci vyjádřit až příští týden," sdělil Právu Jan Cieslar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V republice je 431 velkých mostů

V Minneapolisu se 1. srpna náhle zhroutil 150 metrů dlouhý mostní oblouk, po němž vedla v obou směrech čtyřproudová dálnice.

V Česku je 431 mostů o rozpětí nad sto metrů a jejich celková délka činí 101 kilometrů. Právě na těchto velkých mostech by mohlo dojít k podobné katastrofě jako v USA. Vždyť přes ně denně projíždějí tisíce, někde i desetitisíce vozidel.

Na pozemních komunikacích je v České republice celkem 16 453 mostních objektů. Z nich bylo 1352 postaveno ještě před rokem 1900, a dalších 4090 mostů vyrostlo na silnicích v letech 1901 až 1950.

Vláda slibovala zlepšení už před jedenácti lety

Řidiči tedy nezřídka projíždějí i přes mosty starší než sto let. Tím více zaráží, že na jejich obnovu a rekonstrukce nedává stát více peněz.

Že je situace neúnosná, shodovali se odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s ročními výdaji přes tři miliardy korun. Postupně byl však utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic.

Je tedy zřejmé, že po mostech z dob Rakouska-Uherska budeme muset jezdit ještě desítky let. Intenzita silničního provozu je přitom dvojnásobná ve srovnání s rokem 1989 a neustále roste.