Ze staré oprýskané truhly vytvořil Aleš Poláček závěsnou polici – ovšem s tím, že ji deset dní před proměnou nechal louhovat, aby se zbavila původního nátěru.

Broušením a tmelením připravil povrch na závěrečnou úpravu s nátěry Balakryl. A právě u finální proměny staré truhly už nechyběl ani objektiv našeho fotografa.

Stav před nátěry – truhla po desetidenním ošetření louhem a zbroušení.

Stav před nátěry – truhla po desetidenním ošetření louhem a zbroušení.

FOTO: Petr Horník, Právo

FOTO: Petr Horník, Právo

1) Vrypy a nerovnosti designer zahladil tmelem. Po jeho zaschnutí místo znovu vybrousil do hladka. Povrch předmětu je hladký, suchý s viditelnou strukturou dřeva a původním kováním, připravený na nátěry.

FOTO: Petr Horník, Právo

2) Tvorba patinového vzhledu začíná černým nátěrem. Po jeho zaschnutí designer aplikoval nátěr bílý. Doba schnutí běžně trvá aspoň 3 hodiny při teplotě 20 °C.

FOTO: Petr Horník, Právo

3) Zatímco zasychaly vnější strany, přišel na řadu nátěr vnitřku truhly/skříňky. Šedá barva vznikla smícháním bílé s černou.

FOTO: Petr Horník, Právo

4) A znovu broušení. Tentokrát smirkovým papírem upravuje Aleš Poláček nátěr tak, že na některých místech postupně prosvítá kresba dřeva.

FOTO: Petr Horník, Právo

5) Tak vypadá čerstvá patina – po zbroušení se objeví hodnověrně otlučené rohy a odřené místo pod původními kovovými držáky jako od nošení truhly.

FOTO: Petr Horník, Právo

6) Nápisy z vlastnoručně vyrobených šablon přenáší designer štětcem tzv. tupováním – barva se tiskne jednotlivými dotyky hrotu štětce na zaschlý povrch. Aby se šablona během práce neposunovala, je fixovaná snadno odnímatelnou lepicí páskou.

FOTO: Petr Horník, Právo

7) Při odnímání šablony je třeba velké opatrnosti, nápis se nesmí rozmazat.

FOTO: Petr Horník, Právo

8) Zatímco zasychají nápisy na truhle, natírá Aleš Poláček poličku šedou barvou. Její povrch před tím samozřejmě náležitě upravil, aby byl hladký, suchý a bez mastnot.

FOTO: Petr Horník, Právo

9) Závěrečné ošetření včelím voskem – kresba i nápisy plasticky vystupují na povrch. Přechody mezi odkrytým dřevem, mezi odstíny černé, šedé a bílé jsou měkčí, přirozenější.

FOTO: Petr Horník, Právo

10) Vsazení poličky před finálním focením si z časových důvodů vyžádalo provizorní hřebíčky, uchycení bude samozřejmě bytelnější.

Recy Věci Aleše Poláčka

Designer Aleš Poláček se během naší návštěvy v Dobřeni na Kokořínsku nezastavil ani na chvíli.

Finální nátěry stihl za necelé čtyři hodiny, přičemž jsme respektovali jen tu nejnutnější dobu schnutí nátěrů.

Pochází z Ostravy, kde vystudoval tamní Umělecko-průmyslovou školu.

Je také spolutvůrcem inspirativních videí k soutěži pro veřejnost Barevná hra Recy Věcí.