Hlavní obsah

Rozšíření parkovacích zón může být past

Právo, Jakub Mračno

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Řidiči i někteří politici se bojí rozmachu placeného parkování na území celého hlavního města. Původně bylo deklarovaným smyslem parkovacích zón omezení pro řidiče, kteří do Prahy přijíždějí za prací a blokují pak místa na stání rezidentům. Druhým často opakovaným důvodem bylo omezení počtu aut a ochrana zejména pro centrum města.

Foto: archiv, Právo

Parkování bude možná do budoucna takřka nemožné i v dalších pražských obvodech. Na řidiče, kteří do města přesto vyjedou, tak bude čekat nepříjemné jednání se strážníky.

Článek

Dnes už se nezřídka hovoří o tom, že jsou tyto důvody druhotné a jde jen o peníze. Řada místních zastupitelů v obvodech, které se zónou hraničí, ji nyní navrhuje také zavést.

Placené parkování se rozšíří do ostatních obvodů

„Je téměř jisté, že se u nás zóna do nějaké doby zavede, veškerá auta, která dříve trápila Prahu 7, teď parkují u nás, v centru Dejvic,“ řekl Právu mluvčí Prahy 6 Martin Šalek. Šestá městská část ale patří k těm soudnějším a o podobě placeného parkování chce diskutovat s občany.

„Je nám jasné, že například v okrajových částech, jako je Břevnov, Hanspaulka a podobně totiž žádné problémy nejsou, takže se uvidí, zda by zóna platila na celém území Prahy 6,“ připustil už dříve Šalek.

Jiné obvody ale tak otevřené nejsou a dokonce i ústy svých představitelů, byť neoficiálně, hovoří o tom, že to je velmi dobrý „byznys“. Z něj sice těží hlavně firma, která zónu provozuje, ale na své si přijde i radnice. Jenže smůlu pak mají lidé, kteří chtějí navštívit své příbuzné nebo nakupovat v jiných městských obvodech.

„Nevím, kam to může dospět, zdá se mi, že se Praha do budoucna stane pastí, město bude možná průjezdnější, ale nikde nebude možné volně parkovat,“ připustil i jeden ze zastupitelů za ODS. Podle jeho slov by se nyní měla zóna rozšířit maximálně na Prahu 5, část šestky a do Podolí, dál už by prý zóny sahat neměly.

Vzniknou nové garáže

„Já bych v tom neviděla hrozbu, naopak si myslím, že to možná povede k většímu tlaku na stavbu soukromých garážových domů, parkovišť pod domy a podobně,“ řekla Právu náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED).

Podle ní si mnoho lidí stále neuvědomuje, že když má auto, tak musí nést i další náklady. „Když si pořídím ledničku, tak ji také nedám k sousedům,“ dodala Reedová. Podobně se k tomu staví i většina radních za ODS, ačkoliv samotný rozvoj zón nechává na jednotlivých radnicích.

Místní opoziční politici ale tvrdí, že radnice by na parkování neměly vydělávat, a přirovnávají to k běžnému provozu v ulicích. „Za to, že můžu chodit po chodníku, přímo také nic neplatím, kdyby to někdo zavedl, bylo by to absurdní a lidé by se možná odstěhovali do nějakého normálního města,“ řekl Právu jeden z opozičních zastupitelů v Praze 3.

Parkování komplikuje život drobným podnikatelům

„Je to dost problém, protože dosud si k nám lidé jezdili pro zakázky sami, dnes je kvůli zóně musíme posílat poštou nebo kurýrem, což se samozřejmě prodraží,“ řekl Právu specialista na opravy skleněného umění ze Žižkova.

Radnice ostatně rozhodují také o rozvržení parkovacích míst mezi rezidenty a volná místa s parkovacími automaty. „To jsme si my nevymysleli, je to na základě údajů od radnic,“ řekl Právu náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

Jeho slova potvrdil i šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. „Nejde o žádný výmysl politiků, tyto poměry, které odpovídají zhruba poměru jedna ku devíti ve prospěch rezidentů, vycházejí z dopravních studií,“ řekl Právu Heroudek.

Anketa

Souhlasíte s rozšiřováním placeného parkování?
Ano
15,1 %
Ne
84,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 443 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám