Hlavní obsah

Mazda RX-8 může mít i turbo

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jste-li přátelé moderních technologií, pak jistě znáte motor s rotačním pístem typu Wankel. Ten není nijak nový, ale stále je na naších silnicích spíš výjimkou, kterou potvrzuje pouze Mazda RX-8. Jenže v Anglii je firma ProTech Performance, která dokáže na tyto motory nasadit tubodmychadlo!

Článek

Divíte se, proč ten vykřičník na konci? Ten, který o motorech Wankel něco ví, ten jistě teď lapá po dechu a těm ostatním to lehce osvětlíme. Rotující píst ve tvaru sférického trojúhelníku má největší problém v těsnění jednotlivých spalovacích prostorů. Už v základním provedení "žere" motor víc oleje, než je zdrávo a kompresní poměr není tak velký, aby bylo možné těsnění uhlídat. Tento motor nemá problémy s otáčkami, takže nižší tlaky v kompresi dohání právě jimi.

Takže když firma ProTech Performance už před lety přidala vysokotlaké turbodmychadlo k předchozím generacím RX-7, byla to senzace (normálně bylo nasazováno twin turbo s nízkým tlakem). Jenže tehdy to byl spíš výstřelek, protože nebylo tehdy nebylo technicky možné všechny problémy uhlídat. Nyní s pokročilou technologickou precizností ale přichází nová RX-8, která dokáže přeplňování snést, protože sama v sériové verzi zvládá kompresní poměr 10,0:1.

PTP tedy přidělala na blok motoru nově turbo. Díky němu ale muselo být dost součástí změněno. Nejen, že se museli technici popasovat s již zmíněným těsněním, ale bylo potřeba zcela přeprogramovat řídicí jednotku a zapalování, instalovat větší vstřikovače, dát větší olejovou vanu, upravit sací a výfukové potrubí, instalovat velký mezichladič stlačeného vzduchu a dalších několik změn.

Dohromady to dá úpravy asi za 2000 dolarů. Celý automobil jak jej vidíte na fotografiích (omlouváme se za kvalitu, ale větší výrobce nezveřejnil) však stojí 33 000 dolarů. Dostal totiž navíc některé aerodynamické prvky, nové tlumiče, silnější spojku, nová kola a pneumatiky...  A co za ty peníze? Především 286 kW při 7400 ot./min a 393 N.m při 5100 ot./min. To znamená nárůst výkonu o 116 kW! Na stovku tak vůz zrychlí za 4,9 s. Maximálku výrobce neuvádí.

Reklama

Související témata:

Související články

Range Rover von Hamann

Range Rover patří ke špičce mezi luxusními terénními automobily. Hamann zase k těm nejlepším v oboru tuningu. Když se tyhle dva vrcholy setkají, vznikne něco...

Novitec Alfa Romeo GT X-Supero: Lahůdka

Oranžová střela, mechanický pomeranč, italská zmrzlina... To všechno jsou přirovnání do titulku, která se tam ovšem nevešla. Tohle auto má mnoho superlativů,...

Nejrychlejší sedan umí jet 362,4 km/h

Na světě je několik nadšenců, kteří už chtějí mít nejrychlejší vozy světa v garáži. Nikdy s nimi nevyjedou a nevyzkouší, jestli je to pravda. Jenže pak jsou...

Výběr článků

Načítám