Upravená stříbrná Škoda Citigo není offroadem, nýbrž nenápadnou zbraní na okruhy, skrytým drakem, tzv. sleeperem. Autem o hmotnosti 1160 kilogramů (oproti sériovým 929 kg) aktuálně hýbe 284 koní, cíl vývoje je ještě o osmdesát víc.

Také má téměř čtyřnásobek svého původního výkonu - a není to konečná.

Darkside Škoda Citigo TDI 4x4

Okny je vidět klec - dokud si jí nevšimnete, stojí před vámi prostě obyčejná Škoda Citigo.

Příběh upraveného modelu se začal psát v roce 2012, kdy si ho jako zbrusu nové auto koupil jistý Richard Fox, britský fanoušek značky Škoda. Proslul tím, že do modelu Yeti první generace instaloval 2,5litrový pětiválec z Audi TT RS, zvýšil mu výkon na 500 koní a na okruzích s ním zesměšňoval sporťáky.

Z mrňavé Škody Citigo chtěl vyrobit něco podobného, a tak hned po koupi vystěhoval původní litrový tříválec a nahradil ho 1,8 TSI, navíc s pohonem všech kol. Vůz však nedokončil, prodal ho firmě Darkside Developments - a její výtvor máme před sebou.

Darkside Škoda Citigo TDI 4x4

V kabině připomíná sériový stav jen tvar palubní desky, nic jiného.

U Darkside vůz koupili s již instalovaným pohonem všech kol, vykuchaným interiérem a instalovanou ochrannou klecí. Dvoulitrové TDI pod jeho kapotou už je jejich práce, stejně jako zvýšení výkonu k současným 284 koním a 542 Nm.

Pro takto velký nárůst výkonu prošel motor obrovskou řadou úprav, z nichž nejzajímavější je turbodmychadlo Garrett GTD2872VR s elektronickým ovládáním a mezichladičem stlačeného vzduchu vlastní výroby. Na druhém konci spalovacího procesu je kompletně nový výfuk od svodů až po koncovku, také vyrobený u zmíněné firmy.

Cílem vývoje je dostat se k 365 koním a pak instalovat nitro - systém vstřikování oxidu dusného pro snížení teploty spalování a možnost vstříknout ještě podstatně víc paliva pro krátkodobé zvýšení výkonu. Při jeho aktivaci by motor měl dávat nejméně 400 koní.

Darkside Škoda Citigo TDI 4x4

Dieselový čtyřválec dává aktuálně 284 koní.

Převodovka pochází ze Seatu Ibiza Cupra TDI, samozřejmě byla vylepšena o kit sekvenčního řazení a dvoutalířovou spojku. Čtyřkolka využívá vícelamelové mezinápravové spojky Haldex, na přední i zadní nápravě jsou samosvorné diferenciály značky Quaife.

A samozřejmě, uvnitř připomíná sériovou verzi snad jen tvar palubní desky. Ta byla potažena černým semišem a jak přístrojový štít, tak středová konzole byly nahrazeny jednoduššími a efektivnějšími díly.

Ochranná klec se specifikací FIA tu už byla. U firmy přidali skořepinové sedačky a šestibodové závodní bezpečnostní pásy. Pokud vám něco připomínají kola, vězte, že to jsou 17” disky z Octavie RS.

Darkside Škoda Citigo TDI 4x4

Skořepinové sedačky a šestibodové závodní pásy v katalogu příslušenství Škody nenajdete.

Auto už má krásnou fotosadu a také personalizované registrační značky. Byť na nich ve skutečnosti stojí „TD11 AWD”, snadno z nich vyčteme zkratky „TDI” a „AWD”.

Dynamickými parametry však sloužit nemůžeme, vůz zatím není hotový. Věříme ale, že na okruhu zesměšní kde koho, i když za volantem nebude sedět Richard Fox.