Především novinka v podobě Jaguaru XK nás velmi zajímala. Nedávno byla uvedena oficiálně do ČR [celá zpráva] a nyní jsme tedy měli možnost na několika kilometrech jen tak lehce ochutnat, jak chutná anglický sporťák za 2 455 000 Kč.

Každým coulem kočka

Tohle je jaguar už od pohledu. Sice se poněkud odtáhl od klasického tvaru, ale vzhled je stále perfektní. Dlouhá karoserie (celk. délka 4791 mm) je jak přikrčená šelma - nízká, dlouhá a připravená ke skoku. Především dlouhatánská přední kapota je opravdu efektní. Pod přední kapotou (s otočnými čepy vpředu díky instalaci bezpečnostního vyskakování kapoty při střetu s chodcem) skrývá vidlicový osmiválec o objemu 4196 ccm. Jeho potenciál končí hranicí 219 kW v 6000 ot./min a točivým momentem 411 N.m při 4100 ot./min. Agregát je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou s možností sekvenčního řazení pádly pod volantem.

Do kufru zavazadla nedáte

Když přejdeme dozadu, najdeme zde asi největší nectnost vozu. Zavazadelník je mělký, dlouhý a vyloženě malý. I velký golfový set se sem vejde asi jen stěží. Podle tabulek má sice 330 l, ale je rozdělen několika schody a výklenky.

Ale nechme stranou variabilitu, tohle prostě není rodinný kombík. Po usednutí do interiéru nás obejmou velká sedadla, seřiditelná ve všech směrech, které si dokážete představit (viz foto). Přístrojová deska je netradičně strohá. Proti XJ je ovládání klimatizace, rádia a všech důležitých součástí vozu kolem centrálního velkého displeje. Nikde nic nevykukuje a na každém kousku přístrojovky najdeme jen kůži, dřevo či kovové prvky. Nic neruší v zážitku z jízdy. Stačí totiž nastartovat tlačítkem na středovém tunelu a rázem se stane z vozu šelma. Vidlicový osmiválec má neuvěřitelně sytý zvuk, který rachotí s okny okolních domů při každém sešlápnutí plynu. Výfuk distribuuje k uším lidí pravý koncert motoristické extáze. Takhle dobře naladěný tlumič jsme opravdu nečekali.

Stále vpřed

Po zařazení drive módu na převodovce (opět kulisa do klasického J) vůz startuje s neuvěřitelnou silou vpřed. Automobil sedí na silnici jako přibitý, k čemuž přispívá rovným dílem výborně nastavený podvozek (tvrdý ale nikoliv nepohodlný) a dlouhý rozvor (2752 mm). Převodovka řadí rychle a bez cukání, kdo chce, může si pomoct pádly podřadit v místech, kde chcete předjíždět.

Jenže pak je tu ještě sportovní mód. Ten vytáhne otáčky na přeřazení o 1000 nahoru a pak teprve začíná to pravé "stíhání kořisti". Jaguar, jehož točivý moment sedí ve vyšších otáčkách, tak využívá kompletní potenciál svých válců. Je problém pak udržet vůz v režimu zákonem omezené rychlosti a každé sešlápnutí plynu na předjetí znamená katapultáž na rychlost nad 130 km/h za několik sekund. Vše je ovšem vykoupeno vysokou spotřebou. Ta naše průměrná byla podle palubního počítače 27 l na 100 km.

Komfortní XJ a diesel?

Jako další z trojice vyzkoušených vozů byla celohliníkový sedan Jaguar XJ s turbodieselovým šestiválcem o objemu 2,7 l. Zajímalo nás, jak si poradí jeho 152 kW a 435 N.m s pohotovostní hmotností 1727 kg. V plné výbavě (celokožené čalounění, automatická klimatizace, luxusní audiosystém s ovládáním i ze zadních sedadel) je to opravdu hodně. Jízda však dokázala, že automobil s dieselem nijak nestrádá. Sice je cítit, že rezerva tu ještě je, ale i tak vůz dokáže pokořit leckterého konkurenta. Však také z 0 na 100 km/h zrychluje vůz za 8,2 s.

Na voze nás však překvapil vnitřní design. Především tlačítka na přístrojové desce vypadají jak z korejského vozu, nepřehledné ovládání bylo také trochu rozčilující a zavazadelník o objemu 470 l je tak plochý, že se do něj vejdou snad jen kufry stejně vysoké, jaké je možné v letadle vložit do schránek v kabině.

Neuvěřitelné - Jaguar jako kombi

Jako poslední jsme odzkoušeli X-Type Estate se zážehovým šestiválcem. Tady nás nejvíce zajímal zavazadelník, který byl upraven dokonce do verze N1 (tedy s možností odpočtu DPH). Jeho základní objem 445 l není nijak extrémní. Přístup je sice dobrý, ale v konkurenci neobstojí. Pro zájemce o Jaguar je však kombi zajímavou variantou. Na voze nás však zaujala zcela jiná věc - motor. jeho maximální otáčky 6800 ot./min jsou dost vysoko a my jsme vyzkoušeli, že vytáčet válce se vyplácí. Naprosto skvělý zvuk a ochota jít za plynem byla u motoru neuvěřitelná. Šestiválec nadchne sportovněji založené řidiče a přitom dokáže v klidném provozu nabídnout ticho a téměř nulové vibrace.