Nutno říci hned na úvod, že I-Pace je velice povedeným modelem. Proč? Jednak skvěle vypadá, kulaté aerodynamické tvary společně s módní nafouklou SUV karoserií a detaily, které známe i z jiných modelů automobilky z Coventry, vypadají skvěle. Stačí se na auto pořádně podívat: nízká a široká příď, elegantní zakončení v oblasti C sloupku, kdy se karoserie prudce svažuje, i sebevědomé zadní svítilny, úzké a roztažené až do boků. Tohle je podle nás jedno z nejhezčích SUV vůbec.

Druhým pozitivním faktem je vzdušný a prostorný interiér. Světlé čalounění je nepraktické, ale tuze krásné. Dovnitř se bez problémů vejdou čtyři dospělí. Přední sedačky jsou extrémně tenké, což šetří nejenom hmotnost, ale i obsazený prostor.

Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nemusíte se ale bát, ani když jste vyšší a širší – sednete si pohodlně. Stejně tak vzadu, kde mají zcela bezproblémové soužití lidé od 185 centimetrů tělesné výšky. A i vyšší jedinci se vzadu usadí, před koleny je místa skutečně hodně.

Dva elektromotory

O pohon prvního elektrického Jaguaru se starají dva synchronní elektromotory s permanentními magnety. Nabídnou rovných 400 koní (294 kW) a točivý moment blízký 700 N.m. Zrychlení z místa je skutečně razantní, a pokud máte slabší žaludek, možná se vám neudělá nejlépe. Jak známo, elektromobily mají maximum točivého momentu dostupné již od nulových otáček a 696 newtonmetrů je opravdu síla.

Nemělo by vás překvapit, že na 100 km/h jste za 4,8 sekundy. A to řídíte velké SUV velikosti zhruba Škody Kodiaq o hmotnosti 2,2 tuny. Podobných hodnot dosahují sportovní auta typu BMW M3 (má vyšší maximální rychlost).

Na uzavřené letištní ploše jsme se dostali na „tachometrových” 208 km/h, což odpovídá reálným 200 km/h deklarovaným automobilkou. Zabralo to mimochodem pouhých 25 sekund. [celá zpráva]

Video

Jaguar I-Pace zrychlení 0-200 km/h

Zdroj: Novinky.cz

Ale pokud chcete dojezd přes 300 kilometrů, je potřeba jet více s citem a o dost pomaleji. Naše zkušenost z testování říká, že když jedete na plný plyn, zkrátí se dojezd každý jeden kilometr tří- až čtyřnásobně proti uvolněnému jízdnímu stylu. Ale zhruba 320-350 kilometrů byste na jedno nabití baterií (kapacita 90 kWh) ujet měli.

Chyba baterií se záhy vyřešila

Auto, se kterým jsme ujeli více než pět stovek kilometrů, jsme nenabíjeli z běžné 230V sítě, protože podle zkušeností několika kolegů to často vyhodí pojistky, navíc je takové dobíjení zdlouhavé (cca 13 hodin). Pro doplnění „šťávy” jsme využívali rychlonabíjecí stanice.

Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jednu má autor tohoto článku shodou okolností zhruba 4 kilometry od svého bydliště, což přinášelo nemalý problém - zůstat a čekat půl hodiny na dobití baterií (o zhruba polovinu), nebo odjet druhým autem a nechat I-Pace zcela nabít? Navíc, při jedné z návštěv už byl stojan obsazený, takže jsem se otočil a jel domů. Elektro mobilita je zkrátka o kompromisech a cestování na delší vzdálenosti ještě není úplně ideální.

Jednou se nám také stalo, že I-Pace ohlásil chybu akumulátoru a auto nešlo nastartovat. Pomohlo ale použít něco na způsob restartování počítače - vystoupit, zavřít auto a přijít za čtvrt hodiny. Pak jako zázrakem chyba zmizela.

Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výhodnou elektrického Jaguaru proti Tesle je krom větší prestiže samotné automobilky také fakt, že servis máte přímo v Česku (Tesla jej má ve Vídni).

Cena lehce nad dva miliony korun odpovídá tomu, co bude Audi nově chtít za svůj e-Tron. Tesla Model X má v základní verzi s podobným dojezdem podobnou cenu, mnozí však pro její v dobrém i špatném exotický nádech raději sáhnou po modelu od automobilky, která je na trhu desítky let a produkuje statisíce aut ročně.

Zábavný na řízení, hezký venku i uvnitř

Jaguar I-Pace má navíc ohromnou výhodu v tom, že je zábavné jej řídit. Je sice těžký (2,2 tuny), ale má dobře naladěný podvozek, kterému nechybí hravost a slušné řízení. Navíc i na obrovských dvacetipalcových kolech je jízda příjemně komfortní, snad jen při pomalé jízdě ve městě - když tlumiče nejsou rozpohybované - si budete na děravých úsecích trochu stěžovat. Ale jinak vskutku není na co.

Ano, Jaguar I-Pace se bezpochyby povedl - je krásný, prostorný, dobře udělaný. Problém je spíš s infrastrukturou pro nabíjení, respektive tím, že elektromobily nejsou emisně tak čisté, jak se na první pohled zdá (energetický mix, použití vzácných zdrojů při výrobě atd.).

Nelze tedy říci, zda elektromobily jsou, či nejsou slepou větví vývoje automobilového průmyslu, pokud chcete být pionýrem a jezdit jinak než ostatní, máte další možnost.

Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar I-Pace
Motor:
2x synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Max. výkon:
294 kW / 400 koní
Max. točivý moment:
686 N.m
Převodovka:
automatická
0-100 km/h:
4,8 s
Nejvyšší rychlost:
200 km/h
Průměrná spotřeba:
21,2 kWh l/100 km
Pohotovostní hmotnost:
2008 kg
Délka x šířka x výška:
4682 x 1895 x 1565 mm
Základní objem zavazadelníku:
656 l
Poháněná náprava:
4x4
Cena základní verze:
2 039 092 Kč
Základní cena testované verze:
2 039 092 Kč
Cena testovaného vozu:
2 402 697 Kč