Hlavní obsah

Test obytného Volkswagenu California: svoboda na druhou

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volkswagen začal i pro novou generaci transporteru (T6) nabízet obytnou variantu. Pojme čtyři pasažéry, kteří se nejenom svezou, ale i vyspí nebo si uvaří. Vyzkoušeli jsme to a na tři dny (a dvě noci) vyměnili pohodlí domova za obytné auto.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

Článek

Když si chcete koupit auto, ve kterém budete moci pohodlně spát, v zásadě máte tři možnosti. Tou první je velké obytné auto (třeba od firmy Dethleffs), které na délku měří přes šest metrů a vysoké jsou přes 2,5 metru. Jak takové auto jezdí, je nasnadě.

Pokud chcete „obytňák”, který lze řídit jako běžné osobní auto, můžete si buď nechat udělat zakázkovou přestavbu, nebo jít do autosalonu Volkswagenu (California) či Mercedesu (model Marco Polo odvozený z třídy V). A ve všech třech případech si do portmonky sáhnete hodně hluboko, obytná auta jsou hodně drahá.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

California vychází z poslední generace T6, která se od přechozí té-pětky liší jenom detaily a leckdo mluví o větším faceliftu než o zcela nové generaci. Ale tato úvaha se rozplyne okamžitě, když se  s californií svezete. Jezdí totiž jako všechny transportery - to jest jako běžná osobní auta, takže není problém proletět německými dálnicemi stoosmdesátkou.

Výhled je z transporteru a z něj odvozených variant fantastický - díky krabicovitému tvaru máte dokonalý přehled před sebou i do stran. A co víc, s tímhle autem pohodlně zaparkujete i před obchodním centrem na místě pro běžné osobní auto.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

Uvnitř se vyspí až čtyři lidi

Uvnitř se vyspí čtyři lidi a podle konfigurace uveze 4 nebo 5 cestujících. Výsuvná střecha se ovládá elektro-hydraulicky (za příplatek), stačí v příslušném menu na malém displeji najít položku a podržet tlačítko. Drobnou vadou na kráse je, že ovládání střechy a chladničky či nezávislého vytápění je v němčině.

Z estetického hlediska nám vadila navigace ukrytá postaru na SD kartě, ne úplně intuitivní jsou také v provedení pro čtyři cestující Isofix úchyty na zadních sedačkách. Jsou skryté a dostává se k nim obtížně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

Místa pro nohy i hlavu je díky velikosti californie dost. Nečekejte ovšem naddimenzované prostory pro spaní. Pravda, na šířku je místa tak akorát a nahoře je omezená nosnost (150 kilogramů), takže kupříkladu dva muži běžné hmotnosti nahoře jednoduše nocovat nemohou. Nahoře spíte na polstrovaných matracích položených na lamelový rošt o rozměrech 1,20 m x 2,00 m a podobnou prostornost nabídne i lůžko dole. Zde ovšem bez hmotnostního omezení.

Dojmy po dvou nocích strávených v autě? Matrace jsou trochu měkčí, než by bylo příjemné, jinak ale nelze říci křivého slova. Pro dva lidi je uvnitř na šířku těsno, na délku pro běžně vzrostlého člověka je místa dostatek. Šikovné jsou otevíratelné boční okna se síťovinou dole i nahoře. Horní patro navíc obsahuje zábranu - takže i děti bez rodičů, pro které je samozřejmě horní lůžko mnohem atraktivnější, mohou nahoře bez problémů spát.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

Standardní součástí californie je dále kromě praktických skříněk (v této výbavě z pravého dřeva) také umyvadlo, plynový sporák se dvěma hořáky (elegantně zakrytými skleněným víkem), dřez, výklopný stolek nebo 30litrová nádržka na vodu s nasaditelnou sprchou. Nechybí dvě skládací židle, ručně vysouvatelná stříška nebo stolek. Vynikající je chladnička o objemu 42 litrů, jež využívá energii z druhého akumulátoru, takže se nemusíte bát, že byste ráno motor nenastartovali.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

Vůbec nejvýkonnější motor v nabídce, dvoulitrové TDI (všechna písmena červená) se 150 kW a 450 Nm, standardně dodávaný jen s pohonem čtyř kol 4Motion absolutně nemá s rozhýbáním i plně obsazené californie problém. A těsně pod dvěma tisíci otáček, kdy vrcholí točivý moment, je zátah vynikající. Spotřeba? Kolem osmi litrů nafty, což je úplně v pohodě.

Není to levné, vybavit lze špičkově

Californie je povedený model, jednoznačně ale pouze pro toho, kdo její možnosti využije. Pokud s takovýmto autem chcete jezdit denně, zbytečně potáhnete kilogramy navíc a hlavně si dost zmenšíte praktickou využitelnost. Nebo znáte někoho, kdo by chtěl den co den v autě tahat lednici, sprchu nebo sporák? Proti stejné motorizaci v multivanu je california o bezmála dva metráky těžší. Aby to bylo kompletní: koupit se dá i verze bez skříní a kuchyňky, pouze s výsuvnou střechou.

Cena je, jak bylo řečeno již v úvodu, vysoká, a to můžete utratit další desítky tisíc. Namátkou za elektrické zavírání pravých posuvných dveří, adaptivní tempomat či podvozek, akustická skla, větší palivovou nádrž, silnější alternátor a baterii a podobně. Není divu, že top verze může přeskočit cifru dvou miliónů korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Volkswagen California

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE: VW California 2.0 TDI/140 KW 4x4, DSG (7st.)
Motor:1968 ccm, vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:150 kW (204 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:450 Nm při 1 400 - 2 400 ot./min
0–100 km/h:10,0 s
Nejvyšší rychlost:199 km/h
Průměrná spotřeba:6,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2 607 kg
Poháněná náprava:4x4 (Haldex V. generace)
Cena základní verze:1 211 280 Kč (2.0 TDI / 62 kW)
Cena s testovanou motorizací:1 634 383 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám