Znalci vědí, že Multistrada 1200 je na trhu od roku 2010. Tehdy ve výrobním programu boloňské značky (součást koncernu VW) nahradila model s menším motorem. Poznávacím znamením novinky (model 2015) je kratší „zobák“ nad předním blatníkem. Multistrada je nově k dispozici s výkonnějším motorem a novým rámem.

Jednou z principiálních součástí univerzálních „adventure“ strojů je možnost jejich nastavení. U této cenové kategorie nepřekvapí elektronický podvozek a několik palivových map. Dnes je to běžná součást drahých motorek, proto připomeňme, že Ducati patřila v tomto směru k průkopníkům. Multistrada nabízí uživatelům čtyři módy: Enduro, Urban, Touring a Sport. V každém variuje s nastavením tuhosti odpružení, odezvy motoru, a k tomu s citlivostí stabilizačního a brzdového systému.

Ducati Multistrada 1200

Ducati Multistrada 1200

FOTO: Petr Kološ

Výborná manévrovatelnost

V terénu i ve městě (stejně jako kdekoliv jinde) oceníte výjimečnou citlivost stroje, se kterou souvisí výtečná manévrovatelnost. Palivové mapy i odpružení jsou pro režimy Enduro i Urban nastaveny stejně: odpružení je měkké a výkonová křivka vyhlazená s výkonem omezeným na 100 koní. Kdo by chtěl jinou kombinaci, může přenastavit. Nejen ti, kdo jsou zvyklí používat velké skútry, ocení USB port, zásuvku na 12 V a také prostor pod sedlem, kam se vejde helma.

V nabídce výrobce sice existuje „Enduro paket“, jeho součástí jsou ale především ochranné prvky, a nikoli větší (19“) kola. Nejen proto je těžké si představit, jak si multistradu na (17“) pořizuje někdo, kdo jezdí primárně mimo asfalt. S jízdou po nezpevněném povrchu přitom vývojáři počítají. Například ABS i stabilizace se dají úplně vypnout. A při noční jízdě (nejen v terénu) oceníte skvěle svítící LED světlomet. Umí přisvítit i při zatáčení.

Čitelnost displeje za slunných dnů problematická

Čitelnost displeje za slunných dnů je problematická.

FOTO: Petr Kološ

Noční hru na efekt zvládá Multistrada S skvěle. Vyniká ostrým LED světlem, i luxusním bílým podsvícením ovládacích prvků. TFT displej i jeho okolí hrají jasnými barvami a nabízejí spoustu údajů a nastavení. K dispozici je bluetooth propojení s telefonem a helmou – díky tomu máte za jízdy k dispozici třeba svůj playlist nebo informace o zprávách a volajících.

Milovníci moderních technologií ocení i řadu dalších možnosti – stahování a sdílení jízdních dat. V těchto souvislostech může překvapit, že elektronikou a čidly „nabitá“ motorka nezná automatické vypínání směrových světel nebo „folow me home“ režim hlavního světlometu.

Hned v úvodu jsme zmínili výkonnější motor. Díky novému systému časování ventilů (DVT) nabízí multistrada 160 koní (nárůst o cca 10 koní), plynulejší zátah i v nižších otáčkách (pod 3000) a méně vibrací. Majitelé starších strojů Ducati vývoj zajisté ocení, ostatním pomohou už zmiňované palivové mapy. Motoru zůstává jeho výbušnost i charakteristický zvuk. Řazení šestistupňové převodovky bylo u testovaného modelu učebnicově jemné a přesné.

Podsedlovým prostorem se Multistrada blíží skútrům

Podsedlovým prostorem se multistrada blíží skútrům.

FOTO: Petr Kološ

Vznikla během ekonomické krize

Na multistradě se sedí vysoko, vpředu a tzv. „v motorce“. Sezení spolu s optimalizovaným rámem mají výrazný vliv na to, jak skvěle je multistrada komunikativní a ovladatelná. Superlativy lze použít i ve spojení s brzdami. Jak už bylo zmíněno, systém ABS (i stabilizaci) jde zcela vypnout. Zároveň můžete využít velmi pokrokovou kombinaci asistenčních systémů, které zajišťují, že se při panickém brzdění v zatáčce motorka nezačne rovnat, a tedy měnit směr.

Pokroková Ducati Multistrada 1200 vznikala v těžkých dobách tzv. ekonomické krize. Dokud nepřišel model Scrambler, byla nejprodávanějším modelem značky. Rozhodně tedy platí, že se inženýrům z Bologně podařilo zažehnat krizi finanční. A jaký je jejich recept? Multistradou velmi přesně cílí na ty, kdo jsou v tzv. krizi středního věku.

Ducati Multistrada 1200

Ducati Multistrada 1200

FOTO: Petr Kološ

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1198 ccm kapalinou chlazený dvouválec do L, 4ventil Desmodromic, s variabilním časováním všech ventilů
Max. výkon:118 kW ( 9500 ot. za min.)
Max. točivý moment:136 Nm (7500 ot. za m.)
Průměrná spotřeba:neudává se
Provozní hmotnost:235 kg
Cena s testovanou motorizací:   18 490 eur (499 000 Kč)