Jestli rádi řadíte, ani nemusíte číst dále. Pro vás je manuální převodovka u sportovně laděného automobilu, využitelného každý den, jasnou volbou. Klasická přímo řazená skříň stále poskytuje více emocí, na motor si takříkajíc můžete „sáhnout”. To rovněž šestistupňové DSG, třebaže pod volantem vybavené „pádly” pro sekvenční řazení, nedovede. Navíc ušetříte 50 tisíc korun, o které je DSG dražší.

Pokud budete chtít hlubší pohled, jistě vás bude zajímat, která verze bude rychlejší a úspornější. V první disciplíně má navrch „dvouspojka”, která dovede řadit výrazně rychleji než jakýkoliv řidič. Z naměřených dat díky profesionálnímu zařízení RaceLogic víme, že DSG je při zrychlení 0-200 km/h o pár desetinek lepší. Obě octavie měly během měření zapnutý dynamický režim.

K měření jsem využili profesionálního přístroje RaceLogic.

K měření jsme využili profesionálního přístroje RaceLogic.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na údaje naměřené ve zkušebně jsme se při testech na studené betonové ploše hoškovického letiště u manuální převodovky nedostali. Pikantní je, že v případě dvouspojkové převodovky se nám dokonce podařilo zrychlit na 100 km/h rychleji než dle údajů výrobce - o 0,2 sekundy, což není tak málo, jak se na první pohled zdá.

Škoda Octavia RS TSI - manuální převodovka vs. DSG (tučně lepší hodnota)
zrychlení [km/h]
MAN
DSG
0 - 30 km/h
2,1 s
1,9 s
0 - 50 km/h3,3 s
3,0 s
0 - 80 km/h5,7 s
5,0 s
0 - 100 km/h7,3 s
6,7 s
0 - 130 km/h10,9 s
10,0 s
0 - 150 km/h13,8 s
13,0 s
0 - 180 km/h20,3 s
18,9 s
0 - 200 km/h25,9 s
25,5 s
80 - 120  / 120 - 160 km/h4,0 / 6,3 s
3,7 / 6,0 s
400 m 
 15,4 s 15,0 s 
1000 m 
 27,2 s 27,0 s 
Za zapůjčení zařízení RaceLogic děkujeme společnosti High performance parts,  www.highperformanceparts.cz

Zrychlit z klidu na 200 km/h zvládlo DSG také v lepším čase - při druhém pokusu (a s vypnutou stabilizací) jsme naměřili 25,5 sekundy, což bylo proti „háčku” o 0,4 sekundy rychlejší. Lépe si automat vedl také v pružném zrychlení - z 80 na 120 km/h to zkoušená octavia zvládla o 0,3 sekundy rychleji (4,0 vs. 3,7 s).

Podrobnější údaje najdete ve výše uvedené tabulce. Připomínáme ovšem, že v případě manuální převodovky je třeba brát údaje s menším odstupem - loni jsme totiž zrychlení na stovku naměřili o 0,2 sekundy lepší - stačí zařadit o chvilku dříve či později, než je to optimální, a rázem se připravíte o desetinu sekundy.

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Manuální převodovka proti DSG jede nepatrně rychleji

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS 2.0 TSI - MAN vs. DSG
typ převodovky
MAN
DSG
Nejvyšší rychlost na 2. rychlostní stupeň117 km/h 95 km/h
dtto 3. stupeň164 km/h149 km/h
dtto 4. stupeň200 km/h211 km/h
Otáčky 1/min při 90 km/h (5. st) 2300
2000
Otáčky při 90 km/h (6. st)2000
1500
Otáčky při 130 km/h (6. st)3000
2250
Rychlost i otáčky dle ukazatelů ve vozidle

DSG točí méně, žere více

Jiné je i zpřevodování, které se při všech šestirychlostních stupních liší (kupříkladu na šestý stupeň je u „manuálu” poměr 0,97, u DSG 0,64) a jiný je i stálý převod. Příjemným benefitem automatické převodovky tak v Octavii RS jsou nižší otáčky při totožné rychlosti. Takže například při 130 km/h točíte s „háčkem” 3000 otáček, DSG umožňuje, aby se motor při stejné rychlosti „převaloval” na 2250 otáčkách.

Úspornější s automatickou převodovkou v benzínové Octavii RS nebudete. Na 30kilometrové trati, vedoucí z šedesáti procent po dálnici, jsme se u DSG dostali dle palubního počítače na 9,1 litru, zatímco s „manuálem” jsme jezdili za 8,5 litru. Na letištní ranveji při dynamických testech byl rozdíl ještě větší - 12,8 versus 14,2 u automatické převodovky.

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Škoda Octavia RS - manuální převodovka

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Škoda Octavia RS - DSG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Za pravdu nám dávají i oficiální homologační údaje - z nich je patrné, že verze s klasickým „háčkem” je o 0,2 litru na sto kilometrů úspornější (6,2 vs. 6,4), náš rozdíl byl ještě větší - 0,6 litru a na letišti dokonce 1,4 litru.

Resumé: obě verze dobré, manuální lepší

Pakliže bychom hodnotili pouze „tvrdá data”, skončil by duel remízou. Naměřené hodnoty pružného zrychlení i zrychlení s pevným startem vycházejí lépe pro automatickou převodovku. V druhé disciplíně, tj. spotřebě paliva, vyhrála klasická převodovka. Pokud bychom ale přidali ještě třetí disciplínu, a to by byly pořizovací náklady a hmotnost, kvůli které byla verze s DSG na limitu o trochu méně hravá a o trochu méně „nadšená” při vrhání do zatáček, vyhrálo by manuální řazení.

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - přímo řazená převodovka vs. DSG
Motor: 1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:162 kW (220 k) /6200 ot./min.
162 kW (220 k) /6200 ot./min.
Max. točivý moment:350 Nm /1500 ot./min.350 Nm /1500 ot./min.
0 - 100 km/h:6,8 s
6,9 s
Nejvyšší rychlost:248 km/h
245 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,2 l/100 km
6,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1425 kg
1445 kg
Poháněná náprava:
přední
přední
Cena: 635 900 Kč
685 900 Kč (DSG)