Hlavní obsah

Manuální převodovka, nebo DSG? Test dvou benzínových Octavií RS

Novinky, Martin Žemlička

O tom, že Octavia RS je výborné auto, není třeba nikoho dvakrát přesvědčovat, ostatně čekací lhůta až půl roku a mírné zdražení jen pár týdnů po zahájení prodeje o tom svědčí nejlépe. Po loňském testu benzínové a naftové verze jsme nyní zkoumali, zda je lepší klasické „háčko” nebo dvouspojková automatická převodovka DSG.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Článek

Jestli rádi řadíte, ani nemusíte číst dále. Pro vás je manuální převodovka u sportovně laděného automobilu, využitelného každý den, jasnou volbou. Klasická přímo řazená skříň stále poskytuje více emocí, na motor si takříkajíc můžete „sáhnout”. To rovněž šestistupňové DSG, třebaže pod volantem vybavené „pádly” pro sekvenční řazení, nedovede. Navíc ušetříte 50 tisíc korun, o které je DSG dražší.

Pokud budete chtít hlubší pohled, jistě vás bude zajímat, která verze bude rychlejší a úspornější. V první disciplíně má navrch „dvouspojka”, která dovede řadit výrazně rychleji než jakýkoliv řidič. Z naměřených dat díky profesionálnímu zařízení RaceLogic víme, že DSG je při zrychlení 0-200 km/h o pár desetinek lepší. Obě octavie měly během měření zapnutý dynamický režim.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

K měření jsem využili profesionálního přístroje RaceLogic.

Na údaje naměřené ve zkušebně jsme se při testech na studené betonové ploše hoškovického letiště u manuální převodovky nedostali. Pikantní je, že v případě dvouspojkové převodovky se nám dokonce podařilo zrychlit na 100 km/h rychleji než dle údajů výrobce - o 0,2 sekundy, což není tak málo, jak se na první pohled zdá.

Škoda Octavia RS TSI - manuální převodovka vs. DSG (tučně lepší hodnota)
zrychlení [km/h]MANDSG
0 - 30 km/h2,1 s1,9 s
0 - 50 km/h3,3 s3,0 s
0 - 80 km/h5,7 s5,0 s
0 - 100 km/h7,3 s6,7 s
0 - 130 km/h10,9 s10,0 s
0 - 150 km/h13,8 s13,0 s
0 - 180 km/h20,3 s18,9 s
0 - 200 km/h25,9 s25,5 s
80 - 120  / 120 - 160 km/h4,0 / 6,3 s3,7 / 6,0 s
400 m15,4 s15,0 s
1000 m27,2 s27,0 s
Za zapůjčení zařízení RaceLogic děkujeme společnosti High performance parts,  www.highperformanceparts.cz

Zrychlit z klidu na 200 km/h zvládlo DSG také v lepším čase - při druhém pokusu (a s vypnutou stabilizací) jsme naměřili 25,5 sekundy, což bylo proti „háčku” o 0,4 sekundy rychlejší. Lépe si automat vedl také v pružném zrychlení - z 80 na 120 km/h to zkoušená octavia zvládla o 0,3 sekundy rychleji (4,0 vs. 3,7 s).

Podrobnější údaje najdete ve výše uvedené tabulce. Připomínáme ovšem, že v případě manuální převodovky je třeba brát údaje s menším odstupem - loni jsme totiž zrychlení na stovku naměřili o 0,2 sekundy lepší - stačí zařadit o chvilku dříve či později, než je to optimální, a rázem se připravíte o desetinu sekundy.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Škoda Octavia RS 2.0 TSI - MAN vs. DSG
typ převodovkyMANDSG
Nejvyšší rychlost na 2. rychlostní stupeň117 km/h95 km/h
dtto 3. stupeň164 km/h149 km/h
dtto 4. stupeň200 km/h211 km/h
Otáčky 1/min při 90 km/h (5. st)23002000
Otáčky při 90 km/h (6. st)20001500
Otáčky při 130 km/h (6. st)30002250
Rychlost i otáčky dle ukazatelů ve vozidle

DSG točí méně, žere více

Jiné je i zpřevodování, které se při všech šestirychlostních stupních liší (kupříkladu na šestý stupeň je u „manuálu” poměr 0,97, u DSG 0,64) a jiný je i stálý převod. Příjemným benefitem automatické převodovky tak v Octavii RS jsou nižší otáčky při totožné rychlosti. Takže například při 130 km/h točíte s „háčkem” 3000 otáček, DSG umožňuje, aby se motor při stejné rychlosti „převaloval” na 2250 otáčkách.

Úspornější s automatickou převodovkou v benzínové Octavii RS nebudete. Na 30kilometrové trati, vedoucí z šedesáti procent po dálnici, jsme se u DSG dostali dle palubního počítače na 9,1 litru, zatímco s „manuálem” jsme jezdili za 8,5 litru. Na letištní ranveji při dynamických testech byl rozdíl ještě větší - 12,8 versus 14,2 u automatické převodovky.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Za pravdu nám dávají i oficiální homologační údaje - z nich je patrné, že verze s klasickým „háčkem” je o 0,2 litru na sto kilometrů úspornější (6,2 vs. 6,4), náš rozdíl byl ještě větší - 0,6 litru a na letišti dokonce 1,4 litru.

Resumé: obě verze dobré, manuální lepší

Pakliže bychom hodnotili pouze „tvrdá data”, skončil by duel remízou. Naměřené hodnoty pružného zrychlení i zrychlení s pevným startem vycházejí lépe pro automatickou převodovku. V druhé disciplíně, tj. spotřebě paliva, vyhrála klasická převodovka. Pokud bychom ale přidali ještě třetí disciplínu, a to by byly pořizovací náklady a hmotnost, kvůli které byla verze s DSG na limitu o trochu méně hravá a o trochu méně „nadšená” při vrhání do zatáček, vyhrálo by manuální řazení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia RS - manuální převodovka proti DSG

Škoda Octavia RS - přímo řazená převodovka vs. DSG
Motor:1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo1984 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:162 kW (220 k) /6200 ot./min.162 kW (220 k) /6200 ot./min.
Max. točivý moment:350 Nm /1500 ot./min.350 Nm /1500 ot./min.
0 - 100 km/h:6,8 s6,9 s
Nejvyšší rychlost:248 km/h245 km/h
Kombinovaná spotřeba:6,2 l/100 km6,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1425 kg1445 kg
Poháněná náprava:přednípřední
Cena:635 900 Kč685 900 Kč (DSG)

Anketa

Benzínovou Octavii RS byste si raději koupili...
S manuální převodovkou
53,5 %
S automatickou převodovkou (DSG)
46,5 %
Celkem hlasovalo 1938 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám