Řada NC (New Concept) má být podle největšího světového výrobce motocyklů odpovědí na otázku poptávky trhu zmítaného finančními krizemi. Modelová řada využívá stejného technického základu pro tři motorky. Mají zaujmout především nízkými pořizovacími i provozními náklady. Jistě, musejí být i zábavné, jenže to je v jedné stopě spíš obecnou frází.

Ti, kteří rádi vystrkují v zatáčkách koleno a z křižovatek odjíždějí zásadně po zadním, budou nad NC750X ohrnovat nos. Výkon 55 koní je, diplomaticky řečeno, průměrný. Na prvních kilometrech budete pořád čekat, „kdy už to přijde“. Jenže přijde akorát omezovač. Sekne vás hned v 6500 otáčkách, chvíli po tom, co motor dosáhne maxima. Žádná výrazná výkonová špička tak nikdy nepřijde. Je třeba se naučit důsledně využívat každý z šesti stupňů převodovky.

Honda NC750X

Honda NC750X

FOTO: Petr Kološ

Po dalších kilometrech oceníte průběh výkonu a taky značný točivý moment dvouválce, žádné vytáčení totiž vlastně není potřeba. Pro rok 2014 má agregát o 745 ccm vyšší objem a vyvažovací hřídel pro ještě hladší chod. Vibrace problémem nejsou. Zvyknout si je třeba na nezvyklý charakter i kovový zvuk, který motor vydává především v nízkých otáčkách.

Honda NC750X

Honda NC750X

FOTO: Petr Kološ

Nízká spotřeba, velký dojezd

Netradiční je i spotřeba. Není vůbec žádný problém jezdit za výrobcem avizovaných 3,5 litru benzínu. Dojezd na plnou nádrž je pak cca 400 km. Ani ten, kdo bude často využívat maximálního výkonu (sic!), se nedostane přes pět litrů. Spotřeba je tedy velmi blízko skútrům, řadu z nich dokonce překonává. Především v dálničním režimu. Proti skútrům budou velmi pravděpodobně i nižší servisní náklady – třeba i proto, že řetězovou sadu měníte až po skutečném opotřebování, a ne preventivně, jako je tomu s řemeny.

Fakt je, že velké skútry nabídnou lepší ochranu proti nepřízni počasí. Obvykle mají i větší úložný prostor. Ten, který je na NC750X, je přesně vypasovaný na integrální helmu. Škoda že se jeho zamykání konstruktérům nepodařilo umístit do jedné z poloh spínací skříňky. I tak si ale „kufr“ rychle oblíbíte. Stejně oceníte i nízké těžiště stroje, dané i netradičním motorem. I přes vyšší stavbu (sedlo 83 cm) se motorka vodí opravdu velmi lehce.

Honda NC750X

Honda NC750X

FOTO: Petr Kološ

Kde se šetřilo

Součástí sériové výbavy je dvoukanálové ABS i systém HISS (Honda Ignition Security System), který chrání motocykl před zloději. Umožňuje nastartování motoru pouze v případě, že se shodují identifikační data v řídicí jednotce motoru a v čipu zabudovaném v klíči.

Přemostění spínací skříňky tu nebude fungovat. Digitální přístrojový panel je jednoduchý i přehledný. Kromě jiného tu najdete ukazatel zařazené rychlosti. Dozvíte se i okamžitou a průměrnou spotřebu paliva - informace o dojezdu ale chybí.

Honda NC750X

Honda NC750X

FOTO: Petr Kološ

Extrémní tlak na nízké výrobní náklady je zřejmý při pohledu na páčky. Polohovatelná je jen jedna – a to brzdová. Stroj si také musí vystačit jen s jedním brzdovým kotoučem o průměru 320 mm a obyčejným dvoupístkovým třmenem. Kvalita brzd odpovídá výkonu motoru.

NC750X zaujme v mnoha ohledech. Asi to sice není motorka, jejíž plakáty by zdobily garáže, ovšem pokud vybíráte stroj především rozumem, tento bude patřit mezi favority. Vyhoví totiž obrovské škále požadavků, v některých, jakkoliv některým motorkářům mohou možná připadat docela „nemotorkářské“, je dokonce na špici.

Honda NC750X

Honda NC750X

FOTO: Petr Kološ

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:745 ccm, R2, čtyřtakt, chlazený kapalinou
Max. výkon:55 kW/6 250 za min
Max. točivý moment:68 Nm při 4 750 ot./min
0–100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:14 l 
Hmotnost:
219 kg
Pohon:řetězem
Cena: 184 900 Kč