Tvary nové třídy B nejsou i přes jejich modernost žádnou pastvou pro oči, důležitá je ale jejich funkčnost. A ta je, ať už jde o aerodynamický odpor (cx = 0,27) nebo výtečnou ochranu posádky či sražených chodců, nadprůměrně dobrá. A tak přestože zevnějšek k nasednutí dovnitř neláká, byla by chyba nechat se odradit. Vnitřek „béčka“ je totiž vzdušný a dostatek prostoru ve všech směrech nabídne nejenom na předních, ale i na zadních sedadlech, kam se pohodlně usadí dva cestující (pátý cestující se sveze jenom na kratší cestu). Místa pro nohy zde najdete více než v třídě C, která ale díky nižší výšce nabídne sportovnější vzhled i lepší jízdní vlastnosti (a menší praktičnost). Výtku si zaslouží krátké zadní sedáky.

Kufr třídy B nabídne velký vstupní otvor i pravidelný tvar; základní velikost čítá 486 litrů, přičemž užitečná hmotnost činí solidních 555 kilogramů. Zadní sedadla, vykouzlující po sklopení rovnou plochu, mohou být posuvná, české zastoupení si za to účtuje poměrně horentních 16 tisíc korun.

Mercedes-Benz B 180 CDI

Mercedes-Benz B 180 CDI: kufr je skvěle přístupný, nízko je i nákladová hrana.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výběr materiálů i jejich zpracování „ustojí“ i kritické oko, nelze k nim mít v rámci kompaktních rodinných MPV větších výhrad. Zkoušený model byl navíc v příplatkové efektní, avšak méně praktické kombinaci bílé kůže sedadel a bílo-černých plastů. Mnohé cestující by mohly zmátnout efektní kruhové výdechy topení, jejichž provedení vypadá jako kov (ale není, jde o zdařilou napodobeninu plastu).

Základní motory bohatě stačí

Ergonomicky nelze „béčku“ až na některé typické odlišnosti Mercedesu od ostatních automobilek (sdružený ovladač stěračů a blinkrů) nic vytknout, výtečná je i pozice za volantem a dosah řadící páky. Snad jen drobnost k displeji navigace – zloděje by teoreticky mohl lákat, protože působí dojmem přenositelnosti, je však v autě umístěn napevno. Pochvalu zaslouží jemný chod spojkového a plynového pedálu, naopak úplně ideální není výhled z řidičova místa.

Mercedes-Benz B 180 CDI

Mercedes-Benz B 180 CDI

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Základní turbodiesel se k rodinnému MPV hodí patrně nejlépe ze všech nabízených motorizací. Je zhruba o 20 tisíc korun dražší než benzínové verze 180 GDI s větším výkonem a pravděpodobně i kultivovaností, ale také s vyšší  spotřebou paliva. V případě dieselového motoru potěší jak spotřeba (v praxi kolem šesti litrů, aniž byste se nějak výrazněji snažili), tak velmi dobrý průběh točivého momentu, dostupného již od nízkých otáček. Nedočkáte se razantního zrychlování při dálniční jízdě a nečekejte, že byste s tímto motorem a potažmo autem zažili onu obtížně definovanou sportovnost. Ale vadí to někomu?

Osmnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem, která naftu vstřikuje pomocí moderního systému common-rail, umožňuje relativně svižnou jízdu a se správně zařazeným rychlostním stupněm není třeba se obávat ani předjížděcích manévrů. Od ani ne stodesetikoňového motoru ovšem nečekejte zázraky, hodí se spíše na pohodovou jízdu. Elektronika zastaví zrychlování při 190 km/h, ale popravdě ideální rychlost pro cestování s třídou B po dálnicích leží o nějakých 40 až 50 km/h níže.

Mercedes-Benz B 180 CDI

Mercedes-Benz B 180 CDI

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Komfortní podvozek nezklame

Naladění podvozku představuje mezi kompaktními MPV špičku: žehlení nerovností, komfort tlumení a eliminace příčných a podélných sil zaslouží uznání. Na divoké ježdění komfortně naladěná třída B není, i při větší nájezdové rychlosti ale vyspělý podvozek se zadním víceprvkovým zavěšením a předními nezávisle zavěšenými koly hodně „ustojí“.

Volant s elektrohydraulickým posilovačem moc informací od předních kol nepřinese, řízení je však přesné a k rodinnému autu se hodí. Šestistupňová převodovka je dobře odstupňovaná a přesná.

Mercedes-Benz B 180 CDI

Mercedes-Benz B 180 CDI: místa je vzadu dost, sedáky jsou kratší.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Resumé? Prémiové, byť nepříliš atraktivně vypadající auto v segmentu kompaktních MPV za solidní základní cenu a se sympaticky malým příplatkem za nejslabší turbodiesel. Nečekejte sportovnost, o to víc si užijete komfort a pohodu, kterou třída B nabízí měrou vrchovatou. Pořizovací cena je však logicky vyšší než u neprémiových značek. Základní výbava je bohatá, připlácet musíte za litá kola (v základu jsou plechové patnáctky s rozměrem pneumatik 195/65). V nabídce je deset barev, přičemž všech sedm metalických je za shodný příplatek 14 230 korun.

Mercedes-Benz B 180 CDI

Mercedes-Benz B 180 CDI

FOTO: Martin Žemlička, Novinky


TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1796, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:80 kW (109 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1400 ot./min.
0 – 100 km/h:10,9 s
Nejvyšší rychlost:190 km/h
Průměrná spotřeba:4,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1475 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:558 000 Kč (B 180 CGI BE, 122 k)
Cena s testovanou motorizací: 
586 800 Kč (B 180 CDI BE, 109 k)