Hlavní obsah

Test Mazdy MX-5 1,8i: lehkost nade vše

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mazda MX-5 si za dvě desítky let na trhu vydobyla postavení mrštného, na řidiče orientovaného roadsteru. Vyzkoušeli jsme verzi s plátěnou střechou, která se pyšnila paketem 20th Anniversary.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mazda MX-5

Článek

Sportovní roadster Mazda MX-5 se začal vyrábět v roce 1989. Nyní japonský výrobce oslavuje 900 tisíc prodaných kusů, což z tohoto roadsteru, uctívaného pro nízkou hmotnost a výtečné jízdní vlastnosti, dělá nejprodávanější dvoumístné auto. A mnozí jej až nekriticky obdivují. Jak to je ve skutečnosti jsme zjišťovali na českých okreskách, zhusta zkropených letními bouřkami.

U této příležitosti Mazda připravila speciální edici. Ta má mj. stříbrné rámečky mlhových světlometů, speciální 17palcové lité disky kol a tři barvy karoserie - červenou, bílou a novou modrou. Zarážející je fakt, že limitovanou edici pohání slabší ze dvou nabízených motorů. Naopak potěšila klasická, ručně skládaná plátěná střecha; Mazda má v nabídce i verzi s pevnou skládací střechou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mazda MX-5

Skvělé jízdní vlastnosti

Nízká výška, krátká karoserie s minimem převisů jasně naznačují, že tohle je sportovní automobil, který patrně bude skvěle jezdit. Nasednutí do nízké MX-5 není úplně bezproblémové, obzvláště pokud jste vyšší postavy nebo trpíte bolestmi kloubů.

Volant, který lze seřídit jenom jednosměrně, by mohl mít tlustší věnec. Interiér je hodně tmavý, některé plasty působí lacině. Výtečné je množství odkládacích skříněk na drobnosti, potěší i dvojice tubusů na lahev či kelímek s nápojem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mazda MX-5

Složení stylové plátěné střechy je mimořádně snadné, stačí odklopit pojistku a lehce posunout střechu směrem vzhůru, nechat ji „spadnout“ a počkat na zvuk zaklapnutí. Střechu můžete pohodlně sundávat i při sezení za volantem a z hlediska stylu a ušetřených kilogramů jde o výborné technické řešení.

Řízení MX-5 představuje v dnešní době necitlivých elektrických posilovačů balzám na duši nadšených řidičů. Řízení je komunikativní, ostré a přesné. Ochota zatáčení, dobře naladěný (mírně tvrdší) podvozek i velmi nízká hmotnost lehce nad jednu tunu dělají z MX-5 roadster, který je radost řídit a který zároveň musíte řídit. Na rozhození zádě však osmnáctistovka nemá dost sil, a tak spíše než pokusy o driftování si užijete neutrálního chování.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mazda MX-5

Málo výkonný motor

Pětistupňová, pochopitelně manuální převodovka má krátké dráhy, je přesná a nelze jí prakticky nic vytknout. Stejně jako rozmístění pedálů, které jsou ideálně od sebe (lze bez problémů řadit s meziplynem). Na spojkový pedál si musíte zvykat, jeho záběr při rozjezdu není k řidiči úplně přívětivý.

Osmnáctistovku musíte hodně točit, jde o klasický atmosférický motor, který vám výkon „nedá zadarmo“, ale těsně pod červeným polem se odmění solidním zátahem. Zkrátka, nečekejte kdovíjak svižné svezení, s osmnáctistovkou v MX-5 dovede držet krok většina automobilů se stejnou cenovkou. O rychlosti v přímce to ale u MX-5 není, tady jde hlavně o skvělé jízdní vlastnosti na technických tratích.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mazda MX-5

Mírným zklamáním je zvuk sání, respektive výfuku, který by u sportovně koncipovaného auta měl být výraznější. Naopak potěší spotřeba paliva, která se v reálném provozu mimo obce pohybuje kolem sedmi litrů benzínu.

Mazda MX-5 je stylovým roadsterem, který vyniká nízkou hmotností a výbornými jízdními vlastnosti. Nesmíte však čekat zázraky od čtyřválcové osmnáctistovky, které by slušelo minimálně 50 koní a několik desítek točivého momentu navíc. Nečekejte auto na rychlou jízdu a driftování, ale příjemný stroj na příjemné plynutí krajinou a máte v Mazdě MX-5 jednoho z ideálních kandidátů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Mazda MX-5

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1798 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:93 kW (126 k) při 6500 ot./min.
Max. točivý moment:167 Nm při 4500 ot./min.
0 - 100 km/h:9,9 s
Nejvyšší rychlost:194 km/h
Průměrná spotřeba:7,1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1080 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:549 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Mazdy 3 1,6 MZR-CD: neprávem přehlížená

Mazda 3 v Česku patří ve své třídě k nejhůře prodávaným automobilům. K tomu přispívala i vyšší cena v porovnání s "bestsellery" typu golf či focus. Po...

Výběr článků

Načítám