240 kilo „živé“ váhy vypadá impozantně. A jak si mnozí domyslí, takto velký stroj zkrotí leda svalnatý jezdec. Najdou se však situace, ve kterých i onen „svalovec“ bude mít s  1200 Sport 4V menší obtíže. A nejde ani tak o široká řidítka, se kterými se mezi auty ve městě protáhnete jen stěží. V tomto konkrétním případě byla ještě dále prodloužena příplatkovými zrcátky RIZOMA.

Je tu ale ještě větší problém. Čas od času si totiž budete i na této jinak nesmírně chlapácké a impozantně burácivé motorce připadat jako nezkušený zelenáč. Přestože motor měl za sebou úpravy (řídící jednotka Radpid Bike, přímé filtry K&N a další, které agregátu přidaly 13 koní a zlepšily průběh točivého momentu) stále platí, že pokud se dostanete pod 3000 otáček  - což se po zastavení na křižovatce stane velice lehce – můžete se při následném rozjezdu dostat do nedůstojného škubavého taktu.

Moto-Guzzi 1200 4V Sport

Moto-Guzzi 1200 4V Sport

FOTO: Petr Kološ

Čtyři ventily na válec

Proti předchozí generaci s dvouventilovou technikou motoru se jízdní projevy stroje liší méně, než byste čekali. Jsou tu jiná řidítka a lehce změněná pozice jezdce. Jiný je výfuk. Odbarvili kryt zadního světla, už není červený ale čirý - a u testovaného motocyklu plný vlhkosti. Přibyly samolepky italské trikolory a pak je tu onen nový motor se čtyřmi ventily na válec.

Výrobce deklaruje nárůst výkonu a snížení spotřeby, faktem však je, že pokud nepřesednete přímo ze starého na tento nový model, ničeho dramatického si vlastně nevšimnete. Místo 95 je teď ve dvouválci 105 koní (ve standardu), což je vzhledem k objemu spíše nižší hodnota. Existují ale dostupné motorové úpravy a kity, které výkon zvýší a především zlepší průběh točivého momentu v nízkých otáčkách. U tohoto motocyklu vyšly na 30 tisíc Kč.

Nadále platí, že studenému dvouválci se příliš nechce držet volnoběh – po nastartování jej musíte párkrát protočit. Počítejte však s tím, že pokud budete tohoto ďábla provozovat v jiných, než obecně všedních hodinách (08.00 – 20.00) brzy se to podepíše na vzájemných sousedských vztazích. Svou sílu totiž mašina ráda demonstruje zvukovým projevem, jakož i slibným chvěním.

Moto-Guzzi 1200 4V Sport

Moto-Guzzi 1200 4V Sport

FOTO: Petr Kološ

Ve znamení sportu

Co že je esencí sportu? Nejspíš zápolení a pak porovnávání výsledků s ostatními. V případě tohoto divočáka můžete soupeřit třeba s Yamahami MT 01, případně s VMAXy, přímým konkurentem by mohl být i H-D Sporster XR 1200. Bohužel tyto stroje se na silnicích vyskytují sporadicky, navíc jejich majitelé mívají zpravidla jiné potřeby, než s někým závodit. No a „zalehávačky“? Ty jsou prostě pod rozlišovací schopností tohoto divokého kance. Ne že by neuměl jet rychle, nebo neseděl dobře v zatáčkách - i když je dlouhý, má nízko těžiště a na koleno jde – jenže je těžký. Kapotované motorky jsou navíc zpravidla výkonnější a tak vás nejprve vybrzdí a posléze zmizí.

I tak se na 1200 Sport 4V přistihnete, že jezdíte rychleji, než jste původně chtěli. Motor jde totiž krásně a návykově do otáček, síle a charakteru stroje znovu a znovu propadnete.

Moto-Guzzi 1200 4V Sport.

Moto-Guzzi 1200 4V Sport

FOTO: Petr Kološ

Díky překvapivě dobře funkčnímu přednímu štítu (do rychlosti cca 140 Km/h) a pohodlnému sedlu se s touto guzzi dá velmi dobře cestovat, a to i ve dvou.

I ke spolujezdci se totiž 1200 Sport chová velkoryse. Cestovatelé ocení vyhřívané rukojeti, stavitelnou přední vidlici i zadní tlumič nárazů, jakož i možnost dokoupit boční kufry.

Šestistupňová převodovka vydává příjemné mechanické zvuky a působí bytelně. Kdyby se dal snáze najít neutrál, prohlásili bych ji za bezchybnou. Spojka chce víc síly, přední brzda také.

Moto-Guzzi 1200 4V Sport. Tento motocykl prošel úpravami designu a výkonu. Celkem za 50 000 Kč.

Moto-Guzzi 1200 4V Sport. Tento motocykl prošel úpravami designu a výkonu. Celkem za 50 000 Kč.

FOTO: Petr Kološ

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1151 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený kapalinou, 4 ventily na válec
Max. výkon: 77 kW (105 k) při 7000 ot. /min.
Max. točivý moment:105 Nm při 6500 ot./min.
0 - 100 km/h:neudává
Kapacita nádrže:13,5 l
Hmotnost:
240 kg
Pohon: kardanem
Cena: 269 900 Kč