Hlavní obsah

Test Fiatu Punto Evo 1,4 MultiAir: zajímavý motor, kterému nestačí podvozek

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fiat omladil model Punto a dal mu lákavé označení Evo. Vyzkoušeli jsme silnější verzi s novým motorem 1,4 MultiAir, který zabodoval v letošním ročníku soutěže Engine of the Year.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Punto Evo

Článek

Fiat v současné době prodává dvě verze Punta – starší s označením Actual a modernizované Evo. Punto Evo kromě několika designérských retuší (kupříkladu zadní svítilny), lepšího odhlučnění, a několika novinek v interiéru (jiné rádio i středový panel) nabízí hlavně nový motor 1,4 MultiAir.

Tento čtyřválcový, turbodmychadlem přeplňovaný motor najdete i v některých modelech Alfy Romeo a jeho výkon je u Punta 105 nebo 135 koní. Technickou zajímavostí je elektrohydraulický systém ovládání sacích ventilů, který dokáže otevírat sací ventil nezávisle na poloze vačkové hřídele a ostatních válcích. Motor má díky tomu rychlé reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nižší spotřebu paliva.

Reakce motoru jsou vskutku bezprostřední, od zhruba 2000 otáček, kdy se turbodmychadlo roztočí, je zátah vynikající, podobný jako u turbodieselů. To vše doprovází příjemný zvuk výfuku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Punto Evo

Spotřeba paliva se v reálném provozu pohybuje při rychlé jízdě mezi 8 – 9 litry, při defenzivní jízdě mimo město klesne na zhruba sedm litrů na sto kilometrů.

Optimistickým údajům výrobce (mimo město – 4,6 l, město 7,2 l) se nám nepodařilo  přiblížit. Spotřebu tedy lze ve srovnání s podobně výkonnými motory označit slovem průměrná, dynamicky a akusticky je tento motor vynikající.

Měkčí podvozek nemá rád rychlou jízdu

Podvozek i přes standardní sedmnáctipalcová kola (pneumatiky 205/45) poskytuje dobrý komfort, jeho slabiny se objeví při rychlých průjezdech na otevřené silnici. Punto se v rychle projetých zatáčkách naklání, přední kola rychle ztrácejí přilnavost a výsledkem je přirozená nedotáčivost. Stabilita v přímém směru je nicméně velmi dobrá a pokud nemáte potřebu zběsilého vrhání se do zatáček, bude vám Punto Evo s relativně jednoduchým, v dané třídě nicméně běžným podvozkem (vpředu McPherson, vzadu vlečená ramena spojená zkrutnou příčkou) vyhovovat.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Punto Evo

Manuální převodovce by neuškodil šestý stupeň, řazení je vcelku přesné, ale dráhy jsou zbytečně dlouhé. Řízení je přeposilované s horší zpětnou vazbou.

Střešní okno zmenšilo interiér

V interiéru testovaného modelu bylo střešní okno, které snížilo výšku stropu – cestující nad 185 cm se tak vepředu dotýkají hlavou čalounění stropu. Vzadu je dostatek místa pro nohy i hlavu, sedadla jsou dostatečně dimenzovaná. Zavazadelník má objem pouhých 275 litrů, navíc má vysokou nakládací hranu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Punto Evo

Celkově nabídne Punto Evo s čtrnáctistovkou velmi dobrou dynamiku, solidní komfort i odhlučnění. Mezi zápory řadíme delší dráhy převodovky, měkčí podvozek (vzhledem k tomu, že jde v současnosti o nejvýkonnější verzi Punta) a méně prostoru pro řidiče a spolujezdce (pokud si připlatíte za střešní okno). Také cena se zdá být vysoká, ale importér aktuálně poskytuje slevu ve výši 20 tisíc korun a řekli bychom, že prodejce Fiatu vám asi bez přimlouvání přihodí navíc nějakou tu výbavu zdarma.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Fiat Punto Evo

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1368 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:99 kW (135 k) při 5000 ot./min.
Max. točivý moment:206 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:8,5 s
Nejvyšší rychlost:205 km/h
Průměrná spotřeba:5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1170 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:448 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Fiatu Scudo 120 Multijet: druhý dech

Náš hlavní zájem není testovat dodávky, ale když se nějaká nová na trhu objeví, tak proč nezkusit i její kvality. A Fiat Scudo v nové generaci může skutečně...

Výběr článků

Načítám