Koleos vypadá jako kříženec SUV a MPV (velkoprostorového vozu). Nutno říci, že nabízený prostor pro posádku a její zavazadla patří k jeho velkým kladům. Dovnitř se bez problémů vejdou čtyři dospělí cestující a co se týče „palubních zavazadel“, nemusejí se příliš omezovat – v základu Renault nabídne velmi dobře přístupný kufr 450 litrů, jehož obsah se po jednoduchém sklopení zadních sedaček zvýší na 1380 litrů. Škoda jen, že sedačky nejdou posouvat, což by praktičnost vozu ještě zvýšilo.

Výtečné je, že po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha a také to, že spodní výklopné dveře lze zatížit až 200 kilogramy. To se vyplatí u nakládání těžších předmětů, ale taky jen tehdy, když si chcete na parkovišti pohodlně nazout pohory na tůru.

Praktické jsou i odkládací prostory na drobnosti, jichž je v Koleosu dostatek. Cestující na zadních sedadlech mohou navíc využít výklopné plastové stolky. Pochválit musíme také dobrý výhled z vozu.

Renault Koleos

S prostorností není problém ani vzadu.
FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Levnější verze jen jako dvoukolky

Koleos se u levnějších verzí dodává pouze s předním pohonem, kdo ovšem chce SUV, měl by si připlatit za pohon obou náprav – odměnou bude větší jistota na silnicích s nižší adhezí nebo za zhoršených klimatických podmínek. Během sněhové kalamity je zkrátka příjemné sedět v autě se všemi poháněnými koly.

Vzhledem k technice od sesterského Nissanu je Koleos překvapivě schopný i v lehkém terénu, kam ale stejně málokdo z majitelů tohoto vozu zajede. Navíc kvůli relativně velkým převisům je problém s přechodovými, respektive nájezdovými úhly. Výtečné je, že si tlačítkem sami zvolíte, zda chcete mít poháněná pouze přední kola (kvůli spotřebě paliva), nebo zda pojedete „na všechna čtyři“. Případně můžete nechat na elektronice, která zadní kola připojí dle potřeby při prokluzu jednoho či obou předních kol.

Turbodiesel si bere mezi sedmi a osmi litry

K tomuto vozu se jednoznačně hodí úsporný turbodiesel. Renault nabízí dva, s výkony 127 kW (173 k) a 360 Nm; slabší, námi testovaná verze měla 110 kW (150 k) a 320 Nm točivého momentu.

Renault Koleos

Renault Koleos - když už mermomocí chcete SUV, berte verzi 4x4.
FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nutno říci, že slabší agregát plně postačuje, Koleos je stejně stavěn na pohodovou jízdu, spotřeba se v tomto případě pohybuje mezi sedmi a osmi litry nafty, což je na velké a těžké auto slušná hodnota. Dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel solidně zabírá už od nízkých otáček, nárůst výkonu je plynulý. Ano, když se budete trochu soustředit, sluchem poznáte, že je pod kapotou diesel, nicméně vibrace jsou stejně jako otravující klapot docela solidně potlačeny.

Řízení je bohužel hodně přeposilované, což je pro většinu Renaultů typické. To je sice příjemné, když s vozem parkujete, notabene když má Koleos tak velký poloměr otáčení, ve větších rychlostech by ale řízení mělo ztuhnout. Jenže neztuhne.

Renault Koleos

Kabina Koleosu neurazí, ale ani nezaujme.
FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podvozek je naladěn komfortně, o spoustě výmolů, nerovností a dalších nástrahách českých silnic ani nebudete vědět. Pokud nepojedete příliš rychle, oceníte i nízký hluk – ať už motorický nebo aerodynamický. Na palubě je do nějakých 140 km/h nebývalá pohoda, co se týče nabízeného komfortu. Podle předpokladů není Koleos příliš obratný v rychleji projížděných zatáčkách, ale to by nemělo být překvapením.

V souhrnu je Koleos tím, co od rodinného SUV očekáváte – pohodlné, prostorné auto s dobrou spotřebou a solidní bezpečnostní výbavou. Zážitky za volantem od něj nečekejte, čímž je řečeno vše.

Renault Koleos

Renault Koleos - dostatek prostoru je jednou z předností vozu.
FOTO: Martin Žemlička, Novinky

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:1995 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:110 kW (150 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:320 Nm při 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:10,4 s
Nejvyšší rychlost:182 km/h
Kombinovaná spotřeba:7,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1730 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:574 900 Kč