Hlavní obsah

Tatra na Dakaru: Jak si vedla česká značka v nejslavnějším závodě rallye

Novinky, mim

Automobily Tatra jsou celosvětově známou značkou. Tatra, která existuje od roku 1897, je po Peugeotu a Benzu třetí nejstarší existující automobilkou světa. Jak se jí v historii dařilo na Rallye Dakar?

Foto: Pavel Karban, Právo

Tatra

Článek

Tatra, oficiálním názvem Tatra Trucks a.s., sídlí v Kopřivnici v Moravskoslezském kraji. Proslavila se díky cestovatelům Jiřímu Baumovi, Jiřímu Hanzelkovi a Miroslavu Zikmundovi a také díky úspěšné účasti na Rallye Dakar. Tam se značka představila v roce 1986. V současné době Tatra Trucks na závodním poli oficiálně spolupracuje s týmem Buggyra.

Historie nejslavnější rallye Dakar se píše už 42 let

Rallye Dakar

Monsieur Dakar

O úspěchy Tatry v Rallye Dakar se zasloužil především legendární pilot Karel Loprais, který z devatenácti startů v této soutěži šestkrát zvítězil, čtyřikrát dojel na druhém místě, jednou třetí, dvakrát čtvrtý a jednou sedmý. Jeho úspěšné jízdy mu vysloužily přezdívku Monsieur Dakar.

Karel Loprais kvůli zranění přestal závodit v roce 2006. Následující rok ho za volantem nahradil jeho synovec Aleš Loprais, který hned první ročník své účasti zakončil třetím místem.

Češi na Dakaru: Kdo jede slavnou rallye a kdo přivezl nejvíc medailí

Rallye Dakar

Tatra na Dakaru

Tatra se na Dakaru umístila osmnáctkrát na stupních vítězů, z toho šestkrát slavila úplné vítězství. Nejúspěšnějším závodníkem s českým kamionem od Tatry je Karel Loprais.

Jako první Tatra se na Rallye Dakar v roce 1986 představila šestikolka na bázi typu 815. O dva roky později stálo na startovní listině čtrnáct Tater a Karel Loprais se svým speciálem Tatra 815 4x4 legendární závod vyhrál (v roce 1987 s ním byl druhý). Poslední roky startují na Dakaru tři různé modely Tatry – 4x4, Jamal a Phoenix.

Vývoj Tatry

Za dobu účasti na soutěžích se zvýšil maximální výkon motorů sériových vozidel z 265 kW na 325 kW, maximální točivý moment vzrostl z 1260 na 2100 N.m. Jak uvádí web Tatra.cz, pro zlepšení jízdních vlastností bylo vyvinuto vzduchové pérování a na přední i zadní nápravě byl doplněn přídavný tlumič.

Trénink v dakarském speciálu: U Jihlavy jsme našli těžší terén než na Dakaru

Rallye Dakar

Také kombinovaný systém odpružení King Frame je přínosem pro dobré ovládání nákladního vozidla. Pro jízdu v písčitých terénech byl vyvinut a zlepšen systém dohušťování a podhušťování pneumatik za jízdy a automatické hlídání minimálního tlaku.

Nejúspěšnější piloti vozů Tatra v Rallye Dakar

  • Karel Loprais: 6× zlato – 1988, 1994, 1995, 1998, 1999, 2001, 4× stříbro – 1987, 1996, 2000, 2002, 1× bronz – 1992
  • Tomáš Tomeček: 1× stříbro – 2003, 1× bronz – 1999
  • Zdeněk Kahánek: 1× bronz – 1990
  • Vlastimil Buchtyár: 1× bronz
  • Ladislav Fajtl: 1× bronz – 1996
  • Milan Kořený: 1× bronz – 1998
  • Aleš Loprais: 1× bronz – 2007

Ostatní značky na Dakaru

Jaké další značky jsou k vidění na letošní Rallye Dakar? Diváci mohou obdivovat například Liaz, Kamaz, MAN, DAF, GINAF, IVECO, Renault Kerax a Mercedes-Benz Unimog. V motorkách závodí například Yamaha a KTM, mezi automobily Toyota, BMW nebo Mercedes.

Zcela nové prostředí. Kudy se jede nejslavnější rallye Dakar

Rallye Dakar

Reklama

Výběr článků

Načítám