Hlavní obsah

VW Brouk ještě neřekl poslední slovo

DPA, Hartwig von Sass

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

WOLFSBURG

Brouk ještě není mrtev, bude žít dál - a to do konce měsíce. Legendární pýcha německé automobilky Volkswagen se sice počátkem července s velkou pompou rozloučila, ale závod v mexickém městě Puebla vyrobí ještě tři tisíce vozů.

Foto: Nadace OKD

Srdcovka

Článek

Jens Neumann, člen představenstva VW zodpovědný za Severní Ameriku, potvrdil, že z výrobního pásu skutečně sjedou poslední automobily ze série Ultima Edición. "Ukážeme brouka z jeho nejlepší stránky. Jako barvu jsme zvolili akvarijní modř nebo úplňkově žlutou. Kromě toho budou mít pochromované ozdobné lišty, ozdobné puklice a zpětná zrcátka, ráfky kol v barvě vozu s pneumatikami s bílými pruhy po stranách, zadní odkládací poličku a rádio s CD přehrávačem," popsal vybavení limitované série Jens Neumann.

:. PLAKÁT stáhněte si plakát 800x400

Mnichovská firma Omnicar, specializovaná na dovoz brouků z Mexika, nabízela vozy z poslední série za 13 300 eur (asi 373 tisíc korun). Během několika hodin měla vyprodáno. Skutečně poslední model mezi posledními už má své místo jisté: skončí v automobilovém muzeu ve Wolfsburgu. Toto město se na v rámci reklamní kampaně při uvedení nové generace vozu Golf na nějaký čas přejmenuje na Golfsburg.

U kolébky stál Porsche

Příběh začal 22. června 1934, když německý Říšský svaz automobilového průmyslu pověřil designéra Ferdinanda Porscheho, aby postavil "lidové vozidlo" neboli Volkswagen. Poskytl mu 20 tisíc říšských marek, aby za ně navrhl vůz, který by si mohli dovolit i řadoví občané. Po roce, přesně to bylo 3. července 1935, Porsche zpřístupnil své dílny ve Stuttgartu veřejnosti a okamžitě způsobil senzaci. V době, kdy se většinou vyráběla veliká auta tvarem připomínající krabice, Porsche stvořil malý vůz podobný brouku - a také mu po čase začali Němci říkat Käfer a Angličané Beetle.

A tento brouk se stal nedílnou součástí velice odlišných historických epoch - stal se symbolem Hitlerovy Třetí říše let třicátých, oporou "hospodářského zázraku" Západního Německa let padesátých a v další dekádě kultovním objektem éry hippies po celém světě. Ačkoliv však splňoval všechny požadavky, před válkou se nikdy na běžný trh nedostal. V květnu 1938 sice Hitler osobně položil v zemědělské oblasti Dolního Saska základní kámen pro továrnu, kde se měl vyrábět, a tím vlastně založil i město Wolfsburg kolem ní, ale místo brouků v ní začali chrlit terénní auta pro wehrmacht, jednotky SS a další složky válečné mašinérie.

Ztělesňoval poválečný ekonomický zázrak

 Dohromady bylo až do konce války vyrobeno pouze 630 volkswagenů. Již v roce 1945 ale britské okupační úřady nařídily zahájit produkci osobních vozů. Ještě do prosince jich opustilo brány továrny prvních 55 kusů, dalších deset tisíc následovalo v roce 1946. V srpnu 1947 byly první volkswageny vyvezeny do ciziny, bylo to do Nizozemska - a v roce 1950 již směřovala první dodávka 328 brouků do USA. Američané se do tohoto legračně vyhlížejícího auta zamilovali a o deset let později již po silnicích USA jezdily čtyři milióny brouků. A že jejich popularita trvá dodnes, o tom svědčí desítky fanklubů tohoto vozítka po celém světě.

Reklama

Související témata:

Související články

TEST: Touran novým vanem VW

Řadu velkoprostorových vozů (MPV) se volkswagen nyní rozhodl doplnit - po nastupujícím největším multivanu a už existujícím středním sharanu - o nejmenší...

Premiérový Touran na startu

Na Autosalonu Brno 2003 má českou premiéru a zároveň se začíná prodávat VW Touran, který vnáší novou kvalitu do segmentu kompaktních velkoprostorových vozů...

Výběr článků

Načítám