Hlavní obsah

Vrchlabský závod Škody Auto se stal uhlíkově neutrálním

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Závod automobilky Škoda Auto ve Vrchlabí na Trutnovsku přešel na obnovitelné zdroje energie a ke konci roku 2020 se stal uhlíkově neutrálním.

Foto: Škoda Auto

Závod Škody Auto ve Vrchlabí

Článek

Jako první výrobní závod Škody Auto na světě vyrábí továrna na výrobu komponentů ve Vrchlabí od konce roku 2020 s neutrálními emisemi CO2. Díky úsporám ve spotřebě elektřiny a použití obnovitelných zdrojů. Továrna se tak zařadila mezi sedm takových závodů v rámci koncernu Volkswagen.

Opatření ve Vrchlabí se kromě přechodu na obnovitelné zdroje a úspory energií týkala i snížení množství odpadů odvážených na skládku na nulu. Emise oxidu uhličitého závod snížil z dřívějších 45 000 tun ročně na současnou úroveň 3000 tun. Zbývající emise závod vyrovnává nákupem kompenzačních certifikátů, prostřednictvím kterých jsou podporovány jiné projekty na ochranu klimatu.

Loni závod Vrchlabí spotřeboval 47 000 megawatthodin energie, z nichž asi 90 procent pocházelo z obnovitelných zdrojů. Závod různými opatřeními ušetřil za poslední rok přes 2000 megawatthodin tepelné energie a téměř 1500 megawatthodin elektřiny. Od letošního roku využívá vrchlabská továrna místo zemního plynu uhlíkově neutrální metan ze zařízení na výrobu bioplynu.

Foto: Škoda Auto

Opatření v závodě Škody Auto ve Vrchlabí

„Výroba uzavřela nevyužívané topné okruhy, zavedla inteligentní regulaci teploty v prostorách a zajistila speciální řízení průtoku přiváděného vzduchu. V mnoha prostorách bylo dále osvětlení navázáno na provozní dobu,” uvedla firma.

Od začátku roku 2019 továrna všechny odpady z výroby využívá na další materiál nebo na energie. Změny se dotkly zařízení soustružení a vrtání, lepšího hospodaření s olejem či použití účinnějších tepelných izolací kalicích pecí.

Závod přešel na méně energeticky náročnou výrobu stlačeného vzduchu, nahradil olověné akumulátory v manipulačních strojích lithiovými, zachycením kondenzátu z praček dílů snížil spotřebu vody i čisticích prostředků.

Místo plastů řepa, rýže nebo kokos, zní ze škodovky

AutoMoto

Náklady na ekologická opatření, která vedla k uhlíkové neutralitě, v závodě Vrchlabí přišla od roku 2010 na asi 13 milionů korun. Celá Škoda Auto za tu dobu do ekologických opatření vložila 34,5 milionu eur (asi 870 milionů korun), řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Produkci dvouspojkové převodovky DQ 200 zahájil závod po kompletní přestavbě a rozšíření v září 2012. Investice do nových hal a zavedení výroby převodovek dosáhly 6,5 miliardy korun. Před zavedením výroby převodovek se v závodě montovala auta, naposledy modely Roomster a Octavia.

Denně závod vyrobí asi 2300 převodovek. Ke konci roku 2019 závod dosáhl výroby tří milionů kusů převodovek. Zhruba dvě pětiny produkce končí v modelech Škody Auto, zbytek se montuje do dalších aut koncernu Volkswagen.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám