Hlavní obsah

Vozový park je mladší, než uvádí oficiální statistiky

Ze studie pro Ředitelství dálnic a silnic ČR vyplývá, že situace ohledně stáří vozového parku je značně optimističtější než uvádí oficiální statistiky z Centrálního registru vozidel. Jedná se totiž o měření přímo ze silnic, zaznamenány tak jsou vozidla, která skutečně jezdí. Zaregistrované vraky, které se na dopravním proudu podílejí minimálně či vůbec zde statistické výstupy nezatěžují.

Foto: Archiv, Novinky
Článek

Ze statistik, jež si ŘSD nechalo vypracovat s využitím databází Centrálního registru vozidel je zřejmé, že postupující obměna vozového parku na našich silnicích a ve městech má setrvalý trend a pomalu se přibližuje běžným evropským standardům.

Dosud se tvrdilo, že na českých silnicích jezdí velmi staré vozy a jejich podíl je nezanedbatelný. "Podle našich průzkumů ale více než 40 % vozů, které na silnicích u nás lze potkat jsou mladší 5 let," řekl Jan Hoření, mluvčí ŘSD. "Dokonce 8,2 % vozů mělo rok výroby uveden jako 2005. Přitom studie pracuje s údaji pořízenými v roce 2005. Vozidla starší 20 let jsou zastoupeny pouze 2,7 %.

Rozdíl mezi Českem a starými státy EU není ve skutečnosti tak propastný jak bylo zatím prezentováno. Zajímavý je u nás ale citelný rozdíl mezi venkovem a městy, zvláště pak Prahou a vozidly sledovanými na dálnicích a rychlostních silnicích proti nižším třídám komunikací," dodal Hoření. Podobně jako v jiných evropských zemích i zde má osobní auto staré rok asi dvojnásobný proběh oproti vozům starým deset let.

Diesely nastupují

Výraznou obměnou procházejí také vozy z pohledu paliva. U osobních automobilů jezdících po našich silnicích dochází k poměrně výrazným změnám v zastoupení benzinu a nafty. Vzrůstá počet vozů, které mají naftové motory (42,3 % v roce 2005 oproti 24,8 % v roce 2000) a naopak klesá počet vozů jezdících na bezolovnatý benzín (50,8 % v roce 2005 oproti 60,2 % v roce 2000).

Tato změna bude mít přitom vliv i na výpočet produkce emisí v Česku v nadcházejícím období. ŘSD dbá rovněž na to, aby se získaná data průběžně promítala do novelizací jednotlivých výpočtových metodik, například pro výpočet hladin hluku z dopravy nebo pro výpočet emisí jednotlivých škodlivin.

Výzkum také potvrdil prvenství tradiční české značky osobních vozů Škoda na českých silnicích - nejenže Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Felicia a Škoda 135 obsadily první čtyři místa, ale celkový podíl značky Škoda na českých silnicích je více než 42 %. Druhé místo obsadila značka Ford, dále Volkswagen, Opel a Renault. V nákladních vozech je nejčastějším vozem stále Avia, následována Mercedesem a Renaultem.

Reklama

Související články

Vozový park v Česku zase zestárl

Situace s věkem automobilů v ČR je tristní. Průměrný věk vozového parku vzrostl za poslední rok z 16,58 na 17,36 roku. Ačkoli se počet vozidel v České...

Výběr článků

Načítám