Hlavní obsah
Volkswagen XL1 (2013, produkční verze) Foto: VW

Volkswagen prodal první superúsporné XL1, přišlo na tři milióny korun

Model XL1 je minivozem, který ohromuje svou spotřebou - normovaně jezdí za 0,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů. VW nyní prodal první kus, německý zájemce zaplatil 110 000 euro, tj. zhruba tři milióny korun.

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze) Foto: VW
Volkswagen prodal první superúsporné XL1, přišlo na tři milióny korun

Začátkem minulého roku, kdy se vysněné dítě Ferdinanda Piëcha poprvé ukázalo v produkční verzi, jsme prodejní cenu odhadovali „hodně nad miliónem korun”. I tak jsme se o dost sekli, prodejní cena super úsporného miniauta činí v přepočtu tři milióny korun. Což je částka, za kterou si koupíte velmi slušný sporťák nebo luxusní auto a ještě vám zbydou peníze na malé auto do města.

XL1 si tak koupí pouze bohatí nadšenci, kteří se nákup nepokusí racionálně zdůvodnit. Původní loňské zprávy hovořily o tom, že do prodeje by mělo jít 50 kusů XL1, zda to stále platí, Volkswagen nepotvrdil.

Dvoumístné XL1 je dlouhé 3888 mm, široké 1665 mm a vysoké pouhých 1153 mm (sportovní auta jsou řádově o 100-140 mm vyšší, třeba Porsche Boxster je o 129 mm vyšší než XL1). Díky velikosti, tvaru karoserie, zakrytí zadních kol i podvozku a nízké hmotnosti (795 kg) se tento model může pyšnit mimořádně dobrým koeficientem odporu vzduchu (cx = 0,189).

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze)

Foto: VW

Dva válce, TDI + elektromotor

O pohon se stará dvouválcové TDI (35 kW/48 koní) a elektromotor (20 kW/27 k). Jde o tzv. plug-in hybrid, u kterého se dobíjejí lithium-iontové baterie. Díky tomu činí normovaná spotřeba paliva neuvěřitelných 0,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Je si však třeba uvědomit, že jde o hodnotu při plném dobití, pokud automobil pojede na spalovací motor, spotřeba řádově stoupne zhruba ke dvěma litrům.

Díky nízké spotřebě je nádrž na palivo miniaturní, pojme pouhých deset litrů nafty. V čistě elektrickém režimu tento model ujede zhruba padesát kilometrů. Teoretický dojezd je při plné nádrži desetkrát větší.

O řazení se ve dvoumístném XL1 stará sedmistupňová dvouspojková převodovka typu DSG. XL1 jede nejvýše 160 km/h, na stovku zrychlí za 12,7 s.

Volkswagen XL1 (2013, produkční verze)

Foto: VW

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků