Hlavní obsah
Volkswagen ID.4 Foto: Milan Lažanský, Novinky

Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Překvapí prostorným interiérem

Objednávky na nový elektrický Volkswagen ID.4 začne české zastoupení přijímat v prosinci, vůbec první kus na české půdě jsem však měl možnost prozkoumat do detailu.

Volkswagen ID.4 Foto: Milan Lažanský, Novinky
Volkswagen ID.4 poprvé naživo: Překvapí prostorným interiérem

V normálním světě bez pandemie koronaviru bych první statické seznámení s Volkswagenem ID.4 absolvoval na některém z evropských autosalonů, případně na speciální akci plné velkorysých prohlášení, pobíhaje s foťákem mezi stovkami novinářů z celého světa.

Jenže rok 2020 normální není, a tak v ruce držím fotoaparát v pražském autosalonu, kde jsem úplně sám. Přede mnou je pouze nové, desinfekcí „napuštěné” SUV, od kterého si Volkswagen slibuje malou revoluci - vždyť jde o první rodinný elektromobil nové podznačky ID.

Naživo je větší

První věc, která při živém setkání s ID.4 překvapí, je vnímaná velikost vozu. Vypadá zkrátka podstatně větší než na fotkách. Specifický zakulacený tvar crossoveru na produktových fotkách trošku mate.

Coby crossover střední třídy postavený na elektrické koncernové platformě MEB se nejen na českém trhu nevyhne srovnání se Škodou Enyaq iV. I zde v Mladé Boleslavi uplatnili už tradiční přístup „kus auta navíc”, enyaq je totiž se 4649 milimetry o 60 mm delší než ID.4. Rozvor náprav 2765 mm je ale shodný, na stejném čísle je v tomto ohledu i menší hatchback ID.3.

Jak už jsem naznačil, designově je ID.4 takovým zvláštním „blobem”, který však dle mého názoru uvidíme v blízké budoucnosti od všech automobilek. Důvod je jednoduchý. Kabinu lze díky absenci spalovacího motoru posunout vpřed, převisů přitom netřeba a vyšší stavbou karoserie si inženýři udělají více místa pro bateriový balíček v podlaze.

Detaily každopádně ID.4 sluší. Má nádherně do detailu zpracované světlomety a zadní svítilny. Příď pak protíná horizontální pás, který z legislativních důvodů svítí jen v režimu potkávacích světel. Z podobných nařízení vychází také fakt, že logo VW není podsvícené, jako tomu je v Číně. Moderní efekt dotváří velká 21palcová kola či částečně zapuštěné kliky dveří.

Prostorný, solidní, ale nepříliš útulný

Po zatažení za kliku dveře jen vyskočí, a já se mohu posadit do interiéru. V sice tuhých, ale pohodlných sedadlech s certifikátem AGR si najdu řidičskou pozici rychle - sedadlo lze spustit příjemně nízko.

Čelní okno od sebe máte daleko jako ve vozech MPV, o kterých se sice říká, že vymírají, svůj tichý návrat možná ale oslaví právě díky těmto elektrickým crossoverům. ID.4 bych totiž možná více přirovnal k MPV, než k SUV. Krom vnějších rozměrů a předsunutého čelního okna tak soudím i díky opravdu velkorysému prostoru pro posádku, a to do všech směrů.

Vzdušno máte kolem loktů, ramen, kolen a vepředu i nad hlavou. Vysocí zadní pasažéři si mohou stěžovat na nedostatek místa nad hlavou, které zabírá panoramatická střecha. Pro nohy a na šířku je tu ale místa královsky. Stejně jako v zavazadelníku s objemem 543 litrů a praktickou schránkou na kabely.

V neposlední řadě dává vzpomenout na praktická MPV i středová konzole s velkorysými odkládacími prostory a chytře vymyšlenou schránkou na dobíjení chytrého telefonu.

Celková architektura vytváří dojem moderního obýváku, kvituji hnědou palubní desku, která vnitřek rozsvítí. U auta s cenou od 1,25 milionu korun bych však očekával lepší kvalitu ostatních materiálů. Slícování je v nejlepším pořádku, ale spodní část palubní desky a výplně dveří jsou z tvrdých plastů, navíc s nepěknou texturou.

Ve zmiňované Škodě Enyaq se i s těmito periferiemi vypořádali lépe, konečný verdikt si ale schovám až po zkušenostech se sériovými vozy, zatím jsem v obou případech seděl jen v předprodukčních kusech.

Právě faktu, že jde o předprodukční kus, lze možná přisoudit také pomalejší odezvu infotainmentu, který je jinak přehledný a povedený, co se intuitivnosti a kvality zobrazení týče. Volkswagen razí strategii obří, až 14palcové „televize” uprostřed a menší obrazovky pro řidiče.

V prodeji brzy

Zkušenosti s technickou stránkou vozu nasbírám až s prvními jízdní dojmy. ID.4 každopádně vyjede nejprve s jedním elektromotorem pohánějícím zadní kola. Poskytne výkon 150 kW (204 koní) a točivý moment 310 Nm.

Bateriový balíček má kapacitu 77 kWh. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere 8,5 sekundy a maximální rychlost je limitována na 160 km/h. Následovat budou i verze s menší baterií i vyšším výkonem a pohonem všech kol.

Novinka podporuje rychlonabíjení při výkonu až 125 kW, díky čemuž je možné získat dojezd až 320 kilometrů dle protokolu WLTP během 30 minut. Při maximálním nabití až 520 km. U pomalých nabíječek a wallboxů nabídne ID.4 nejvyšší rychlost dobíjení až 11 kW.

Podobně jako u hatchbacku ID.3 se i druhý zástupce elektrické rodiny od Volkswagenu začíná prodávat nejprve v limitované startovací edici o 27 tisících kusech.

Aktuálním základem je výbava ID.4 1st za 1 224 900 korun. Zahrnuje například 20“ kola, vyhřívání předních sedadel, multifunkčního volantu a skla čelního okna. Dále dekorační osvětlení, dvouzónovou klimatizaci, navigační systém Discover Pro, adaptivní tempomat, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, zadní kameru či tepelné čerpadlo, které především za nízkých teplot znatelně prodlužuje dojezd.

Druhým limitovaným stupněm je ID.4 1st Max za 1 473 900 korun. Navíc nabídne maximální výbavu, tedy například světlomety IQ.Light-Matrix LED, zadní svítilny LED 3D, 21“ kola, adaptivní tlumiče, elektricky nastavitelná sedadla, panoramatické skleněné střešní okno, třízónovou automatickou klimatizaci, průhledový displej s rozšířenou realitou, centrální 12“ displej či asistenční systémy Travel Assist.

Po vyprodání limitovaných edic bude Volkswagen postupně uvádět na trh další varianty modelu, které cenu potlačí níž. Na začátku roku 2021 bude následovat základní verze ID.4 Pure s dojezdem 340 kilometrů.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Škoda na Sauto.cz.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Volkswagen na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků