Hlavní obsah

Vodíková Toyota Mirai druhé generace se představila do detailu

Druhá generace vodíkového elektromobilu Toyota Mirai je tu, a třebaže vzhled není překvapením, technika a její způsob uložení do útrob auta jsou velmi zajímavé. Nepotěší ale ty, kteří často sklápí zadní opěradla, aby převáželi dlouhé věci.

Vodíková Toyota Mirai druhé generace se představila do detailu

Jak japonská automobilka Toyota slíbila, tak i koná - a v prosinci letošního roku odhalila druhou generaci vodíkového elektromobilu Mirai. Princip zůstává stejný, ovšem technika byla přepracována, a třebaže stále nejde sklopit zadní sedačky pro lepší praktičnost, vůz je mnohem lákavější.

Toyota Mirai druhé generace

Foto: Toyota

Vzhledově je k nerozeznání od konceptu, který se představil už před drahnou dobou, jak ostatně bylo avizováno. To znamená dlouhou a elegantní karoserii sedan, která ovšem svou plynulou zádí připomíná dnes módní „čtyřdveřová kupé”. A třebaže není vysloveně krásná, rozhodně není tak šílená jako dosavadní verze.

Dozvídáme se ovšem více o technice. Nejdůležitější změnou je, že vůz má nově poháněná zadní kola, a to elektromotorem o výkonu až 182 koní a točivém momentu 300 Nm. Dosud to bylo 154 k, resp. 335 Nm a poháněna byla přední kola.

Na přední nápravě (v popředí vlevo) trůní palivový článek, který z vodíku (ve žlutých nádržích) vyrábí elektřinu pro elektromotor mezi zadními koly a příp. vyrovnávací baterii nad ním.

Foto: Toyota

Palivový článek, který produkuje elektřinu, má také zvýšený výkon ze 114 na 128 kW a zároveň klesla jeho hmotnost i velikost. Je umístěný pod přední kapotou, nikoliv v podlaze vozu, a tak auto svým vzhledem působí přirozeněji.

S výškou 1470 mm je také o 65 mm nižší než předchůdce. Délka je 4975 mm, šířka 1885 mm. Co se příliš nezměnilo, je hmotnost - novinka váží v závislosti na výbavě 1900-1950 kg, dosavadní mirai ukázala 1925 kg.

Vyjma vysokého středového tunelu do interiéru vodíkové nádrže nijak nezasahují.

Foto: Toyota

Větší je i zásobárna vodíku. Ve třech nádržích, umístěných ve středovém tunelu, pod zadními sedačkami a pod podlahou zavazadelníku, je uchováno 5,6 kg vodíku, o kilo víc než dosud. To znamená dojezd až 650 kilometrů na jedno naplnění nádrží.

O něco menší a lehčí je vyrovnávací lithium-iontová baterie - má kapacitu 1,2 kWh oproti 1,6 kWh předchozí generace a je umístěna za zadními sedačkami. Proto je tak nelze sklopit a lyže budete muset převážet vždy na střeše.

Toyota Mirai druhé generace

Foto: Toyota

Díky novému rozmístění součástí pohonného ústrojí je rozložení hmotnosti nové mirai 50 : 50, což znamená ideální vyvážení ve všech jízdních situacích a teoreticky i chování podobné autům, která mají konvenční motor podélně pod přední kapotou a pohon zadních kol.

Zavěšení kol na obou nápravách je víceprvkové, nikoliv už McPherson vpředu a torzní příčka vzadu jako u první generace. Samozřejmostí jsou kola s nízkým odporem vzduchu a pneumatiky s nízkým valivým odporem, stejně jako optimalizace celé karoserie a zakrytování podvozku pro co nejmenší aerodynamický odpor.

To aby byla spotřeba vodíku co nejmenší i ve vyšších rychlostech. Žádný mezistátní expres nicméně mirai není, nejvyšší rychlost je 175 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h má trvat 9,2 sekundy.

Toto uvidíte, když otevřete kapotu nové mirai. Černá zásuvka je specifikum japonského provedení - umí napájet třeba dům, když dojde k výpadku proudu.

Foto: Toyota

Už víme, že Mirai druhé generace bude v prodeji i v Česku, neboť u nás vznikají první veřejné plnicí stanice vodíku. Datum zahájení prodeje ani cena zatím nebyly oznámeny.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Toyota na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků