Hlavní obsah

V Austrálii testují světélkující čáry na silnici. Mají zvýšit bezpečnost

Fotoluminiscenční čáry na silnici by mohly pomoci s bezpečností i světelným smogem, myslí si v australské Victorii a takové čáry testují. Zkoušky před osmi lety v Nizozemsku však skončily fiaskem.

Foto: Profimedia.cz

Fotoluminiscenční čára na asfaltu (Ilustrační foto)

Článek

Jízda ve tmě či mlze může být náročná zejména na silnicích, na nichž chybějí odrazky u postranních či středových čar, které jsou motoristovi kromě patníků dalším vodítkem, jak se silnice před ním vine krajinou. Australský stát Victoria nyní zkouší, jak právě tohle zlepšit - pomocí fotoluminiscenční barvy použité na malování čar na silnici.

V Česku není neobvyklé, že čáry na silnicích jsou reflexní, a tedy jsou ve tmě dobře vidět. Fotoluminiscenční čáry by ale měly být vidět, i když na ně světlomety auta - či třeba čelovka chodce nebo svítilna jízdního kola - nesvítí.

Brněnská firma představila chytré dopravní značky, které reagují na provoz

AutoMoto

„V samočinně svítících čarách vidíme velký potenciál ke zvýšení bezpečnosti na silnicích s ostrými horizonty a těsnými zatáčkami či se složitou situací,“ říká Australský výbor pro výzkum silnic (Australian Road Research Board, ARRB). A dodává, že další výhodou samočinně svítících čar je, že nejsou omezeny tím, zda na ně dopadá světlo ze světlometu vozidla či nikoliv.

Dodavatel barvy, společnost Smarter Lite Group, uvádí, že její cena je vyšší než u tradiční bílé barvy. Přesto je tato technologie považována za rychlou a nákladově efektivní možnost, jak zlepšit bezpečnost v místech, kde by instalace pouličních lamp byla drahá či problematická. Zároveň jsou fotoluminiscenční čáry možností, jak snížit světelný smog. Ten totiž vytváří zejména pouliční osvětlení.

Cedule u parkoviště v Jeseníkách chtěla řidičům zakázat něco, co zákon nezná

AutoMoto

Australský pokus ovšem není první na toto téma. V roce 2014 něco podobného zkoušeli v Nizozemsku na stokilometrovém úseku silnice nedaleko Amsterdamu, ovšem pokus skončil nezdarem po pouhých dvou týdnech.

Barva tam měla svítit až osm hodin, ovšem problémem se ukázalo deštivé počasí. Déšť měl negativní efekt na množství absorbovaného světla, což znamenalo, že čáry světélkovaly nerovnoměrně.

Jak dopadne testování v Austrálii, je zatím brzy předvídat. ARRB zmiňuje, že bude zkoumat jak chování čar v dešti, tak i to, jak na čáry reagují asistenty poloautonomní jízdy v moderních autech.

Anketa

Myslíte si, že fotoluminiscenční čáry na silnici mohou zlepšit bezpečnost jízdy v noci?
Ano, velmi
79,7 %
Asi ano, ale v Evropě běžné čáry s odrazkami fungují dobře
10,3 %
Nevím
1,4 %
Moc ne, nevydrží svítit celou noc
3,1 %
Vůbec ne
5,5 %
Celkem hlasovalo 290 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám