Hlavní obsah
Bezklíčové odemykání a startování je velmi pohodlné, ale může znamenat snadnou cestu pro zločince. (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Téměř všechna auta s bezklíčovým přístupem jsou náchylná ke krádeži

Bezklíčový přístup a startování tlačítkem jsou velmi příjemným prvkem výbavy. Pokud ho ale vaše auto má, mějte se na pozoru - je tak náchylné ke snadnější a rychlejší krádeži. Podle výzkumu německého autoklubu ADAC to platí pro téměř všechna dnešní auta, která jsou tímto systémem vybavena.

Bezklíčové odemykání a startování je velmi pohodlné, ale může znamenat snadnou cestu pro zločince. (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Téměř všechna auta s bezklíčovým přístupem jsou náchylná ke krádeži

Možná jste slyšeli o tom, že auta se systémem bezklíčového odemykání a startování jsou náchylná ke krádeži. Ostatně, během loňského roku jsme psali o případech, kdy k takové krádeži došlo - jednou to byl Mercedes třídy C, podruhé Tesla Model S, v obou případech ve Velké Británii.

Podle německého autoklubu ADAC jsou tomuto způsobu krádeže náchylná téměř všechna vozidla, která se v Evropě běžně s tímto systémem prodávají od Alfy Romeo po Volkswagen. Z 237 testovaných aut se při pokusu podařilo „kompletně ukrást” 230.

Násilím překonat zámek? To je v době bezklíčových systémů zastaralý přístup. (Ilustrační foto)

Foto: Profimedia.cz

Nastartovat a odjet takhle podle testu neumožní jen Land Rover Discovery, Range Rover a Jaguar i-Pace. Několik dalších aut - BMW i3, Infiniti Q30, Volvo XC60 T5 a Mazda 2 - umožní jen nastartovat, nikoliv odemknout (testovaly se tudíž obě možnosti zvlášť), anebo jen odemknout, ale nikoliv nastartovat. Kompletní seznam najdete zde.

Zločinci vytvoří bezdrátový most 

Bezklíčový přístup funguje tak, že přicházíte k autu s klíčem v kapse a když sáhnete na kliku (nebo stisknete tlačítko na klice), auto spustí vyhledávání klíče, a pokud ho najde v bezprostřední blízkosti, odemkne se. Stejně to funguje se startem - po zmáčknutí tlačítka auto začne hledat klíč ve vozidle, a pokud ho najde, nastartuje.

Zloději tento systém obcházejí nejčastěji tak, že mezi autem a klíčem vytvoří jakýsi bezdrátový most. Jednu část svého systému přiloží ke klice, druhou např. ke dveřím vašeho domu, neboť očekávají, že jste klíč od auta odložili za dveřmi.

V takovou chvíli si auto myslí, že je klíč skutečně v blízkosti, a dovolí odemčení, příp. i nastartování. Důvod, proč to u zmíněných tří britských aut nefunguje, je podle ADACu ve využití ultraširokého pásma (UWB), které je schopné přesně určit vzdálenost skutečného klíče, ne jeho virtuální kopie, vytvořené oním mostem. Jak snadná a rychlá pak krádež je, vidíme např. na tomto starším videu.

Jak se proti ukradení auta tímto způsobem bránit? Nejspolehlivější je nepřiplácet za bezklíčový přístup; často totiž není ve standardní výbavě. Další možností je použití nějakého mechanického zabezpečení, např. zámku řadicí páky.

Bohužel, to neguje výhodu bezklíčového přístupu, tedy že nemusíte vytahovat z kapsy klíč a něco s ním fyzicky odemykat. A samozřejmě je vždy vhodné parkovat za zamčenou bránou či v garáži a nenechávat klíče od vozidla hned za vstupními dveřmi.

Určit konkrétní způsob krádeže je obtížné

Nakolik ke krádežím vozidel tímto způsobem dochází v České republice, není jednoznačné. „U této problematiky se jen těžce vytyčuje způsob krádeže, neboť pachatel na místě zanechá minimum stop,” uvedla ve vyjádření Lenka Sikorová z odboru tisku a prevence Policie ČR.

Vskutku, zejména při takovémto způsobu krádeže na místě nezůstanou střepy z rozbitého okna ani např. zbytky po odvrtávání zámku. Podle aktuální statistiky kriminality bylo za rok 2018 v Česku odcizeno 3 052 vozidel, o 542 méně než v roce 2017 a o 14 959 méně než v roce 2008.

Podobně hovoří i Vítězslav Pelc z automobilky Škoda. „Dosud nám sice nejsou známy případy, kdy by byl vůz značky Škoda prokazatelně odcizen výše popsaným způsobem, nicméně aktuální metody zlodějů vozidel bedlivě sledujeme a pravidelně a intenzivně si vyměňujeme informace na toto téma s nejvyššími policejními orgány a s pojišťovnami,” odpověděl na dotaz Novinek směřující k této problematice.

„Neustále pracujeme na zlepšování bezpečnostních systémů, abychom manipulace ztížili, popř. jim zcela zamezili. Zprávy o ilegálním využívání zesilovačů signálu bere společnost Škoda Auto velice vážně,” dodal Pelc.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků