Hlavní obsah

Syntetický benzín Porsche se blíží fázi testování. Může zachránit konvenční auta

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Syntetická paliva, tedy vyráběná v laboratoři ze vzdušného CO2 bez použití ropy, jsou podle Porsche v šetrnosti k životnímu prostředí na roveň elektromobilitě, i když je natankujete do auta a spálíte. V roce 2022 chce začít s jejich výrobou.

Foto: Porsche

Ilustrační foto

Článek

Zachrání něco konvenční auta se spalovacími motory před vyhynutím, resp. vytlačením elektromobily? Podle Porsche ano, a to syntetická paliva. O jejich vývoji mluví už dlouho, nyní máme před sebou reálný plán – v roce 2022 se mají začít vyrábět, třebaže ve velmi malém množství pro zkušební účely.

Frank Walliser, šéf sportovních aut u Porsche, to odhalil britskému magazínu Autocar. „Je to dlouhá cesta a obrovská investice, ale jsme si jisti, že to bude důležitá součást našich snah snížit dopad emisí CO2 z dopravy,” komentoval.

Porsche věří syntetickému benzínu. Hledá partnera pro továrny

AutoMoto

Syntetické palivo je takové, které se vyrábí z vodíku a uhlíku, který vezmete z životního prostředí ve formě plynného CO2. Vznikne kapalina, kterou pak použijete stejně jako benzín – vstříknete ji do válce, spolu se vzduchem stlačíte a zapálíte. Jde o proces, který fanouškům aut na elektromobilech nejvíc chybí.

Výhoda takovýchto paliv je, že jsou podle starších Walliserových slov uhlíkově neutrální. Sice se při jejich spalování uvolňuje CO2 do ovzduší, ale při jejich výrobě se ten stejný démonizovaný plyn ze vzduchu vzal.

Foto: Porsche

Vizualizace továrny na výrobu syntetických paliv. Všimněte si větrné elektrárny – právě ta bude továrnu zásobovat energií, takže i její provoz bude ekologicky šetrný.

Princip výroby je podle firmy Siemens Energy takový, že z vody se pomocí elektřiny z větrné elektrárny vyrobí vodík, který následně bude reagovat s oxidem uhličitým získaným z okolního vzduchu na metanol. A ten je základem pro klimaticky neutrální paliva jako e-benzín, e-nafta nebo e-kerosin.

Porsche v minulém roce oznámilo partnerství s firmami AME, Enel, již zmíněnou Siemens Energy a chilskou petrolejářskou společností ENAP. Právě v této jihoamerické zemi vzniká továrna, která dokáže vyrábět syntetická paliva na industriální úrovni.

Jinými slovy – v obrovském množství. Už v roce 2024 má být produkce až 55 milionů litrů tohoto paliva ročně a o další dva roky později oproti tomuto číslu až desetinásobná.

„Syntetická paliva mají 8-10 složek, kdežto dnešní běžné benzíny mají 30-40. A protože je to umělý, syntetický produkt, nemáte žádné vedlejší produkty, je čistší, což je pro motor lepší.(...) Motor má pár koní navíc, takže jdeme správným směrem. Hlavně ale emise jsou nesrovnatelně lepší – méně pevných částic, méně oxidů dusíku,” pokračuje ve vysvětlování Walliser.

Porsche nesází jen na elektřinu, ikonická 911 si zachová spalovací motor

Autosalon Frankfurt

„Při plném nasazení očekáváme snížení celkových emisí o 85 %. Bereme-li v potaz metriku well-to-wheel (od zdroje ke kolu), kde se počítá přeprava paliva, globální dopravní řetězec a všechno kolem – je efektivnější celý proces. Metrikou well-to-wheel jsou syntetická paliva na roveň elektromobilům,” říká Walliser.

Nespornou výhodou také je, že nejsou nutné žádné změny v motorech aut, což není případ např. paliv s vysokým podílem biosložky, jako jsou benzíny E85 nebo E100. Také lze využít stávající infrastruktury čerpacích stanic, není nutné budovat novou síť nabíječek nebo výdejen kapalného vodíku pro auta s palivovými články.

Z hlediska provozu aut i ekologie jsou tedy syntetická paliva nadmíru slibná. Zbývá jen doufat, že si to uvědomí i EU či další vlády, které dosud zcela nesmyslně hledí jen na emise CO2 z výfuku auta, a svůj pohled díky této technologii – nestydíme se ji označit za přelomovou, zejména pro fanouška aut se spalovacími motory – změní.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám