Hlavní obsah
Univerzální konektor CCS pro elektromobily Foto: Phoenix Contact

Švédové mají problémy s elektromobily. Způsobili si je sami

Švédská vláda si vytyčila velmi ambiciózní plán snížení emisí v dopravě. Ovšem tento plán dostal výraznou trhlinu. Rozvoj dobíjecích stanic totiž zaostává za výrazně rychlejším růstem počtu elektromobilů na silnicích.

Univerzální konektor CCS pro elektromobily Foto: Phoenix Contact
Švédové mají problémy s elektromobily. Způsobili si je sami

Severské země, jako jsou Norsko či Švédsko, jsou dávány za vzor v elektromobilitě. Jenže právě u nich můžeme najít i problémy, které s takovým rychlým rozvojem souvisí. Švédsko totiž nestíhá následovat prodej elektromobilů rozvojem dobíjecí sítě.

Zatímco během prvních pěti měsíců tohoto roku stouply prodeje elektromobilů ve Švédsku o 253 procent, rozvoj dobíjecí sítě je i přes velké investice podle agentury Bloomberg pomalý. Tamní rozvodná síť je zastaralá a investice vlády pro rozvoj nových sítí a kabeláže je rozpočítána na dalších deset let.

Tesla Model 3

Foto: Tesla

To ovšem znamená jediné. Stockholm nemůže svoji kapacitu nabíjecích stanic výrazně navýšit do roku 2030, protože prostě stavbu těchto dobíjecích míst nelze urychlit.

„Pokud chcete přimět lidi, aby si koupili elektromobil, nemohou být nuceni dělat dlouhé zajížďky, aby našli dobíjecí stanici,“ uvedl Tobias Henmark, ředitel švédské firmy Fortum Charge and Drive, která provozuje 740 rychlonabíjecích stanic na Skandinávském poloostrově.

BMW i3s REx

Foto: Petr Horník, Právo

Bohužel dnes Švédsko zvlášť ve velkých městech nemá dostatek dobíjecích kapacit ani pro současné množství elektromobilů, a to ani když prodeje ještě nejsou tak výrazné, jak si vláda představovala. Ostatně i v Norsku byly podobné trable, vedení města Oslo dokonce v jednu chvíli požádalo své obyvatele, aby odložili nákup elektromobilu, protože není dostatečná infrastruktura pro dobíjení.

Švédsko je až za Norskem

Ve Švédsku jsou prodeje sice výrazně vyšší, ale zdaleka to nemá na Norsko, které elektromobilitě přímo vládne. Už loni v lednu bylo každé druhé prodané auto elektrifikované. V Norsku totiž vláda přistoupila k dramatickému kroku, kdy nejenže zvýhodnila nákup elektromobilů, vyhradila jim parkovací místa, odpustila mnohé poplatky apod., ale dokonce i výrazně navýšila zdanění aut se spalovacím motorem.

Renault Zoe R110 Z.E. 40

Foto: Marek Bednář, Novinky

Švédské úřady „jen” podporují koupi elektromobilu částkou asi 60 000 švédských korun (asi 144 000 českých korun), ale všechna auta mají stejné zdanění. A tak jsou elektromobily stále výrazně dražší než auta se spalovacím motorem. Švédsko chce být v roce 2045 uhlíkově neutrální zemí, kdy by se po silnicích mělo pohybovat kolem 2,5 milionu elektromobilů a plug-in hybridů.

Nejprodávanější elektromobily ve Švédsku (I-V/2019)
Tesla Model 31649
Renault Zoe1072
Kia Niro948
Nissan Leaf681
BMW i3600
Tesla Model S355
Hyundai Kona284
Hyundai Ioniq208
Volkswagen e-Golf208
Audi E-Tron195
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků