Hlavní obsah

Sdílení aut v Česku letos stoupá, o prázdninách je zájem nejvyšší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Využívání sdílení aut neboli carsharingu za poslední rok vzrostlo zhruba o polovinu. Zvýšil se přitom jak počet uživatelů, tak i množství zápůjček. V Praze jezdí sdílenými auty 11 procent obyvatel, v roce 2019 to bylo necelých sedm procent. Vyplývá to z informací firem.

Foto: Anytime Carsharing

Ilustrační foto

Článek

Na začátku srpna sice uplyne už 50 let od spuštění první služby sdílení aut ve francouzském Montpellieru, ovšem v České republice se forma sdílených vozů prosazuje až v posledních letech.

Sdílení, respektive půjčování automobilů nabízí v Česku zhruba desítka firem, přičemž k dispozici je kolem 5000 vozů. Firmy buď nabízí vlastní vozy, těch je mezi 1500 až 2000, nebo auta lidí, kteří si tak chtějí přivydělat. Ve velkých městech je možné si půjčit i elektrické skútry nebo koloběžky.

Platforma HoppyGo pro sdílení vozů přímo mezi uživateli, kterou podporuje Škoda Auto, meziročně zaznamenala nárůst počtu zápůjček o 65 procent. Kromě vyšší poptávky výrazně vzrostl i počet kilometrů, které uživatelé při zápůjčce ujedou, protože se zapůjčenými auty vyráží nejen po ČR, ale i do oblíbených zahraničních destinací. Průměrná délka půjčení je 5,1 dne.

Citroën má miniaturního Kamaráda. Model Ami je navržen pro levné sdílení

AutoMoto

„Obsazenost aut je v prázdninových měsících výrazně vyšší než v ostatních částech roku, zhruba o 37 procent. A to se bavíme o běžných autech, obytné vozy byly zarezervovány už dlouho před prázdninami a získat je teď na poslední chvíli už může být problém,” uvedl výkonný ředitel HoppyGo Robin Švaříček.

V Praze, kde je největší koncentrace sdílených služeb, si auto půjčí podle průzkumu STEM/MARK pro nadnárodní carsharingovou firmu Anytime několikrát do roka osm procent lidí a jednou týdně dvě procenta. Podle průzkumu se pak uživatelé sdílených aut chovají zodpovědně a svou dopravu kombinují s využitím MHD.

Obliba ojetých aut u bohatých lidí roste. Má to dobrý důvod

AutoMoto

Pražané, kteří jezdí po Praze MHD, jezdí nejčastěji denně (34 %) nebo několikrát týdně (32 %). Jednou týdně jede veřejnou dopravou 10 % obyvatel, maximálně třikrát měsíčně 11 %. Téměř 4 % obyvatel Prahy nevyužívají MHD vůbec. Z průzkumu plyne, že lidé by v MHD ocenili více prostoru v dopravní špičce (46 %) nebo více pohodlí, když vezou nákup (38 %).

„Pěšky, tedy minimálně dva kilometry souvislé chůze, ne například jen pohyb mezi přestupy, se po Praze denně pohybuje třetina lidí (30 %). Několikrát týdně to je pak dalších 31 %. Pouze 16 % Pražanů používá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (30 %), jednou týdně pak 16 %,“ dodává Milan Beutl z Anytime.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám