Hlavní obsah
 

První jízda se Škodou Enyaq: Jedna z největších revolucí v historii značky

Na konci letošního roku přijede elektrický crossover Enyaq. První vůz na koncernové elektrické platformě MEB jsem mohl na irském venkově vyzkoušet ve formě maskovaného prototypu a prohlédnout si také finální stav. Servírovat lze nyní jen maskované fotky, ale o modelu Enyaq už víme prakticky vše.

 
První jízda se Škodou Enyaq: Jedna z největších revolucí v historii značky

Elektromobilita u Škody byla nastartována plug-in hybridním Superbem iV a plně elektrickým modelem Citigoe iV. Jenže to byl jenom předkrm. Enyaq iV s sebou nese několik prvenství najednou a bez nadsázky lze nazvat velkou revolucí z Mladé Boleslavi.

Předně opravdu je ze středních Čech, vyrábět se bude v Mladé Boleslavi. Jako vůbec první vůz na elektrické platformě MEB, na které Volkswagen staví rodinu elektromobilů ID, tak bude vznikat mimo Německo. A co víc, dokonce i na jedné lince s ostatními vozy s konvenční technikou. To ušetří náklady.

Jedná se o jakýsi crossover, vypadá jako zvýšené kombi. Na délku měří 4648 milimetrů. Šířka činí 1877 mm, výška 1618 mm a rozvor náprav 2765 mm. Tato čísla jej řadí mezi Karoq a Kodiaq.

Cenově by se měl pohybovat právě někde kolem typu Kodiaq, tedy kolem osmi set tisíc až milionu a půl korun. Pravděpodobně už příští rok pak standardní verzi doplní také stylovější varianta se splývavou střechou.

Maska bude svítit

Na živo vůz působí sice robustně, ale přesto elegantně. I díky diskům kol, které proti mase karoserie vizuálně bojují 18 až 21 palci.

Přední zamračené světlomety nabídnou technologii LED Matrix s vykrýváním okolního provozu. Zadní svítilny jsou rozdělené, uprostřed najdete velký nápis Škoda.

Přední světlomety navazují na masku.

Foto: Škoda Auto

Pod maskovací fólií se skrývá i zajímavý designový prvek ve stylu nového BMW X6. Svítící maska je tu však tvořena přímo LED pruhy na rozdíl od BMW, kde se jedná o nepřímé osvětlení. Vzhledem k tomu, že podle normy EU musí výrobce dodržet určitou mezeru mezi denním svícením, bude maska svítit jen v režimu potkávacích světel.

Virtuální realita a skvělá vnímaná kvalita

Interiér zatím můžeme popsat alespoň slovně. Jako první mě zaujala vnímaná kvalita a celková architektura interiéru. Jestliže se s novou Octavií v tomto směru posunula Škoda dále, Enyaq podobný koncept jen rozvíjí.

Na výběr bude z několika barev a materiálů interiéru. Včetně ekologických možností, jako je ovčí vlna nebo chemicky neošetřená kůže zvaná eco suite. Výbavové linie porostou s kapacitami baterie.

Z Octavie tu najdete dvouramenný volant. Před sebou má posádka hlubokou palubní desku s rozměrným čelním sklem jako v MPV, přes kterou se line vysoko umístěný pás. Jedná se o štít virtuálního head-up displeje.

Velká novinka v rámci automobilového průmyslu umožní virtuálně na čelní sklo promítat pokyny navigace či informace o čtení krajnic tak, že je řidič vnímá, jako kdyby to bylo nakreslené na silnici. V prototypu však umístěna nebyla, takže zatím hodnotit nemohu.

Řidič má před sebou jen malý displej o úhlopříčce 5,3 palce se základními informacemi o rychlosti či jízdních údajích. Dominantou je 10- až 13palcová středová obrazovka infotainmentu s novým uživatelským rozhraním. Počítá i s dodatečným dokupováním aplikací.

Středový tunel je dutý a umožňuje tak využít vnitřní schránku. Zaujme minimalistický volič převodovky a schránka pro dva chytré telefony.

Uvnitř Enyaq boduje také místem, na zadních sedadlech se podélně blíží Superbu a problém není ani strop pro vyšší postavy. Zavazadlový prostor má objem 585 litrů.

Nejvýkonnější produkční Škoda v historii

Enyaq má bateriový balíček v podlaze a stejně jako ostatní vozy na platformě MEB primárně zadokolkou, ovšem k dispozici bude i s pohonem všech kol.

Základní výkonovou verzí je iV 50. Lithium-iontová baterie má kapacitu 55 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 109 kW. Dojezd činí 340 km dle přísnější normy WLTP. Verze iV 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh nabízí dojezd 390 km.

Irský venkov je klidný a příliš rozruchu jsem tak s maskovaným vozem způsobit nestačil.

Foto: Škoda Auto pro Novinky.cz

Nejdelší dojezd 500 km nabízí verze iV 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh.

Stejnou baterii využívá také verze 80X o výkonu 195 kW a sportovně laděné vRS o výkonu 225 kW. Obě mají dva elektromotory, přední asynchronní a zadní synchronní, a nabízí tedy pohon všech kol s odpojitelným předním pohonem. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Nabízí normovaný dojezd 460 km.

Z domácí zásuvky, ale i pomocí rychlodobíjení

Škoda rozlišuje tři základní varianty pro dobíjení modelu Enyaq. Lze tak činit z běžné domácí 230V zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW. Druhou možností je dobíjení pomocí domácího wallboxu s výkonem až 11 kW, které trvá v závislosti na kapacitě baterie 6 až 8 hodin.

Třetí variantou dobíjení jsou rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z 10 na 80 % kapacity trvá v ideálním případě 40 minut. Škoda pracuje na programu pro domácí dobíjení i jednotné karty s přístupem na evropské řetězce rychlého dobíjení.

Za příplatek bude k dispozici tepelné čerpadlo, které ve srovnání se standardním elektrickým výhřevem sníží spotřebu a zvýší komfort.

Bubny vzadu nevadí

V rámci prvních kilometrů za volantem typu Enyaq jsem vyzkoušel verzi s pohonem zadní kol. U elektromobilů si inženýři mohou vždy vyhrát především s tím, jak přistupují k rekuperaci elektrické energie. U auta Enyaq volíte tři základní stupně pomocí pádel pod volantem. Je tu také režim B pro maximální rekuperaci.

Vše se děje velmi harmonicky a v nižších rychlostech lze s autem bez problémů cestovat jen na jeden pedál. I proto nemusí nikoho urážet, že vzadu najdete jednodušší bubnovou konstrukci brzd. Prakticky je totiž nepoužíváte, a tak spíše vyniknou její výhody v podobě nižší ceny, větší odolnosti proti reznutí a jednoduššího servisu.

Enyaq je díky nízkému těžišti stabilní.

Foto: Škoda Auto

Enyaq je při jízdě příkladně odhlučněn od podvozku. Nerovnosti polyká s přehledem, žádný tlukot se nekoná. Rovněž neruší ani valivý hluk od pneumatik. Vývojáři si s odhlučněním dali hodně práce, což je u elektromobilu stěžejní.

„Člověk vnímá v elektromobilech zvuky, které dříve přehlušil zvuk motoru, mnohem intenzivněji. To může působit rušivě, proto musíme přemýšlet, jak tento problém vyřešit,” vysvětluje Christian Strube, člen představenstva Škody Auto pro technický rozvoj.

Skvělý je rejd předních kol, otočíte se tak i na místech, kde to zvládnete maximálně s prťavým vozem Citigo. Potenciální problém s trakcí zadní nápravy se inženýři pokusili vyřešit širšími zadními pneumatikami, než jsou ty na přední nápravě. Při rozjezdech se tak s Enyaqem i na vlhkém asfaltu daří odpíchnout se velice hbitě.

I když si verdikt nad jízdními dojmy nechám až na důkladnější seznámení se sériovým vozem, z prvních kilometrů s prototypem je jasné, že Enyaq bude opravdu dospělým, komfortním vozem, který navzdory své velikosti překvapí hbitostí v úzkých městských uličkách.

V showroomech do konce roku

Enyaq se začne vyrábět ještě před koncem letošního roku. Značka by ráda vůz ještě letos rovněž dostala do autosalonů. Společně se světovou premiérou modelu bude rovněž zahájen předprodej.

Součástí bude také prvotní edice Founders. Nabídne speciální výbavu a bude se odlišovat také designem. Tato limitovaná edice 1895 vozů připomene založení podniku před 125 lety.

Zajímavé bude sledovat, jak se novince na trhu povede. V současnosti totiž nemá žádného přímého konkurenta. Opravdu rodinných elektromobilů je pomálu. Například Kia e-Niro je podstatně menší, takové Audi e-tron zase dražší a přece jen s tvary SUV.

Odkud se bere jméno Enyaq?

Jméno Enyaq respektuje zakončení s písmenem „q“, jako je tomu u ostatních boleslavských SUV včetně Kamiqu, Karoqu a Kodiaqu. Je rovněž odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“. Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků