Hlavní obsah
Příď je přepracována i pod nárazníkem, nové jsou například výztuhy. Foto: Mitsubishi 6x

První jízda s Mitsubishi ASX: Několikátý, ale důležitý facelift staromilce

Kolik aut, které si noví majitelé odváželi už v roce 2010, je ještě na trhu? Krom několika užitkových stálic jich moc nespočítáte. Mitsubishi přesto drží ASX na trhu, a dokonce přichystalo modernizaci, která rozhodně není jen vizuální předsmrtnou maskou.

Příď je přepracována i pod nárazníkem, nové jsou například výztuhy. Foto: Mitsubishi 6x
První jízda s Mitsubishi ASX: Několikátý, ale důležitý facelift staromilce

Nemusíte být ani extrémně vnímavým šoférem, abyste odhadli, že Mitsubishi ASX je v České republice populárním autem. A takovým zůstává i po devíti letech, co je na trhu. Vždyť tvoří polovinu prodejů japonské automobilky. I v evropském kontextu, kde je podíl modelu na 27 procentech, se jedná o úctyhodný automobilový důchod.

Na silnicích kolem portugalského Lisabonu jsem tak vyzkoušel auto, které vlastně moc dobře znám. Přesto se druhý velký facelift neodehrál jen tak, má za úkol udržet populární model ještě minimálně dva roky.

Nepřehlédnete

Nejprve si všimnete obří masky chladiče, významně se ale změnila i samotná karoserie. Ano, nejenže přední nárazník a světlomety jsou jiné, ale i celá příď včetně výztuh a kotvicích bodů je odlišná. Vzadu se pak změnily svítilny, které svou čirou grafikou působí už trošku tunersky. Každopádně při pohledu zepředu jsem nadšen – celková modernizace přídě včetně standardních full LED světlometů ASX opravdu prospěla.

Zadní část je umírněnější, výrazné jsou nové svítilny.

Foto: Mitsubishi

Přední světlomety jsou od základní výbavy LED.

Foto: Mitsubishi

Uvnitř už tolik radikálních změn nenajdete. Potěšil mě však měkčený a na pohled pěkný materiál palubní desky. Vše je pěkně „slícováno“, potud v pořádku. Celkové pojetí vám může připadat lehce archaické, na druhou stranu Mitsubishi si uvnitř nikdy nelibovalo ve výstřelcích, a tak, pokud po vnitřku chcete hlavně účelnost, bude vám tu dobře.

Během let se kvalita interiéru vylepšila, nové jsou dva infotainmenty.

Foto: Mitsubishi

Novinkou je devítipalcový displej infotainmentu. Jedná se o podstatný krok dopředu, co se grafiky a intuitivnosti ovládání týče. Jen vestavěná navigace se možná na český trh nedostane. Strategie je taková, že zrcadlení chytrého telefonu u nižší verze multimediálního rozhraní by mělo stačit.

Povedený motor, který chce řidiče

Najíždím na dálnici, když vtom vedle sebe vidím kamion. Zadupnu plný plyn a připojovací pruh mi vzhledem k mdlé akceleraci přijde velmi krátký. Jenže pozor, v ten moment řídím verzi s manuální převodovkou a nachytal jsem se do pasti, kterou moderní auta šijí i na vás.

Po čase si totiž zvyknete, že točivý moment s přeplňovanými motory, které najdete dnes snad už všude, máte kdekoli, jenže Mitsubishi ASX má relativně točivý atmosféricky plněný motor. A s tím vyjíždět z čerpací stanice na třetí převodový stupeň není dobrý nápad.

Zkrátka a dobře, s novým dvoulitrem musíte umět být zase řidičem. Na druhou stranu je tohle vážně osvěžující, a pokud se nebudete bát motor dostatečně vytočit, nabídne 150 koňských sil a zcela dostatečnou dynamiku i na vyšší tempo. Nový motor je konstrukčně vcelku nenáročný, má rozvod SOHC a nahrazuje dosavadní šestnáctistovku.

Mitsubishi zdůrazňuje, že jde hlavně o městský crossover, ale terénní ambice mimo asfalt má ASX větší než třeba Eclipse Cross.

Foto: Mitsubishi

Jakkoli jsem popis jediného motoru v nabídce (poslední diesely najdete jen na skladě a před faceliftem) začal rozpačitě, ve skutečnosti jsem z motoru nadšen – je velmi tichý, jak jsem naznačil, má lineární nástup točivého momentu a umí jezdit i v rychlém tempu pod osm litrů na sto. Navíc manuální převodovka má sice jen pět stupňů, ale její chod je příkladný, stejně jako například ovládání spojky.

Druhou volbou je inovovaná bezestupňová převodovka CVT. Normálně tyto skříně v oblibě nemám, ale tady funguje možná nejlépe ze všech vozů, které jsem s tímto typem ústrojí vodil. Intuitivně zvyšuje a snižuje otáčky, a i když jsou reakce někdy lehce ospalé, téměř zmizel efekt gumového lana při akceleraci. Při prudkém zrychlování navíc elektronika přejde do virtuálního manuálního režimu, který si natvrdo můžete i vynutit přesunem páky do polohy M.

Režimy pohonu všech kol se mění tlačítkem na středovém panelu.

Foto: Mitsubishi

Na podvozku se nic s modernizací nemění, ASX tedy zůstává velmi jisté v zatáčkách, má spíše tužší nastavení tlumičů, které však zajistí, aby kola neodskakovala při přejezdu krátkých nerovností a také mimo silnici. Poprvé můžete mít v kombinaci se zážehovým motorem i pohon všech kol, který umí přes mezinápravovou spojku posílat inteligentně až 50 procent výkonu.

Závěr

Tři diamanty v současné době nabízí hned dvě podobně velká SUV. Zatímco Eclipse Cross má zaujmout dynamičtějším pojetím, ASX má být stále tím dobrákem do města i mimo něj. Roky už na něm zejména uvnitř jsou sice znát, ale modernizace přinesla mnohem atraktivnější design exteriéru a také velmi povedený motor s bezestupňovým ústrojím, která vás výjimečně nebude štvát.

Jde o solidní auto, které si zachovává své silné stránky. Vždyť kvůli rafinovanému a líbivému interiéru si jej podle mého nikdo nekoupil ani před lety. Právě uvnitř či u multimédií, ale nakonec i co se techniky týče budou modernější soupeři propracovanější, ale ASX zůstává volbou rozumu a v mých očích i potenciálně dlouhodobou volbou. Ceník ještě nebyl oznámen, ale od současných cen se bude podle našich informací lišit jen o pár tisícovek.

Mitsubishi ASX

Foto: Petr Horník, Právo

Mitsubishi ASX 2,0 MIVEC CVT 4X4
Motor:
1998 ccm, řadový zážehový čtyřválec
Max. výkon:
110 kW (148 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:
195 N.m při 4200 ot./min
Převodovka:
bezstupňová
0–100 km/h:
12,2 s
Nejvyšší rychlost:
190 km/h
Průměrná spotřeba:
není homologováno
Provozní hmotnost:
1450-1470 kg
Délka x šířka x výška:
4365 x 1640 x 1810 mm
Základní objem zavazadelníku:
406 l
Poháněná náprava:
obě
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků