Hlavní obsah

Průměrná cena ojetých aut v prvním pololetí stoupla téměř o pětinu

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí vzrostla o 18 procent na 289 tisíc korun. Důvodem byla rostoucí poptávka kvůli nedostatku nových a zánovních aut. Průměrné stáří prodávaných vozů mírně vzrostlo z 9,1 roku na 9,5 roku.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Nejvíce aut (22 %) změnilo majitele za 100 až 200 tisíc korun, nejlevnější ojetiny s cenou do 100 tisíc korun jsou na druhém místě s auty v ceně 200 až 300 tisíc korun (18 %). Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.

Většina ojetých vozů, které se letos v Česku prodávaly, měla zahraniční původ. Podíl aut koupených jako nová v ČR klesl o šest procentních bodů na 42 procent. Z Německa pocházelo 22 % vozů, což je meziročně o tři procentní body více. Zvýšil se také podíl vozidel dovezených z Rakouska (2,35 %), která se svým počtem prakticky dotáhla na vozy dovezené z Itálie (2,36 %). Podíl aut ze Slovenska se meziročně více než zpětinásobil na 2,2 procenta.

Muž prodává ojeté auto za šílenou sumu, důvodem je nápis na registrační značce

AutoMoto

Počet ojetých osobních automobilů dovezených ze zahraničí v letošním roce do České republiky se meziročně zvýšil o 6,9 % na 89 307 aut. Dovozy se tak vrátily na hodnoty před pandemií koronaviru.

I nadále se zvyšovala rychlost prodeje. Zatímco do března se prodávaly vozy v průměru za 69 dní, za prvních šest měsíců celkem už vykázaly průměrnou rychlost prodeje 61 dní. Loni se ve stejném období auta prodávala průměrně za 96 dní, toto období však bylo ovlivněno pandemií koronaviru a uzavřením prodejních míst.

Podíl prodávaných dieselů poprvé klesl pod 50 %, tedy o pět procentních bodů proti loňsku. Pokles vozů na naftu je dlouhodobý. Naopak vozy na benzin zvýšily svůj podíl z loňských 42,1 % na téměř 47 procent.

Ze zbytku má největší podíl LPG, aut s tímto pohonem se prodalo 1,3 procenta. CNG má půlprocentní podíl a zbylých 1,4 % je označeno jako „ostatní“.

Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou

AutoMoto

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s podílem 9,4 procenta. Meziročně si pohoršil Volkswagen Passat, jehož podíl klesl o jeden procentní bod, což vedlo k přesunu ze třetí na pátou pozici. Mírně si polepšily vozy BMW řady 3 a Hyundai i30. Naopak Ford Mondeo, který býval v první desítce stálicí, se letos propadl na 11. místo.

Z hlediska barev dominovaly trhu opět šedé vozy (21 %), respektive šedé a stříbrné vozy (9 %), neboť řada stříbrných vozů je označena jako vozy šedé. Druhé až čtvrté místo bylo zastoupené černou (19 %), bílou (17 %) a modrou (14 %) barvou.

Reklama

Související články

Ojeté auto může být i slepenec z bouraček

Nových i starších aut je nadbytek, takže lidé mají z čeho vybírat. Činorodí jsou ale také podvodníci s ojetinami, kteří na příliš důvěřivé motoristy zkoušejí...

Výběr článků

Načítám