Hlavní obsah

Protáhli jsme novou Dacii Duster zabláceným terénem, obstála se ctí

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Tuzemský dovozce rumunské značky Dacia začal prodávat omlazenou verzi svého kompaktního SUV Duster. Nový model jsme vyzkoušeli výhradně v lehkém terénu, kde předváděl až nečekané výkony.

Foto: Dacia ČR

Dacia Duster (2013)

Článek

Hornopočernické Hummer centrum je díky svému situování kousek za hranicí metropole častým místem, kde automobilky novinářům předvádějí své nové modely s pohonem všech čtyř kol. Naposledy jsme zde vyzkoušeli omlazenou Dacii Duster. Zdejší kopce byly koncem listopadu řádně zablácené, takže jízda byla o to zajímavější.

Nutno dodat, že duster s pohonem 4x4, který zde reprezentuje elektromagnetická mezinápravová spojka původem od Nissanu, připojující ke standardně poháněné přední nápravě zadní kola, obstál velmi dobře. Krátká „jednička“ plní funkci redukčního pohonu, auto má navíc malé převisy a velká kola, což se v terénu vždy hodí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster (2013)

Zablácené prudké kopce zvládá duster bez sebemenšího zaváhání, přenos mezi přední a zadní nápravou je plynulý a systém pohonu 4x4 je u dusteru stejný jako u verze před faceliftem. Stejné jsou i nájezdové úhly (vpředu 29,3 stupně, vzadu 34,9 stupňů) a brodivost (350 mm).

Nečekaně dobrá je i jízda skrz velké díry, kdy duster hladce projel i velké výmoly, na nichž řidič podvědomě očekával ránu od podvozku. Jenže žádné nepřicházely. Uvnitř v kabině jsou sice tvrdší plasty, ani na nerovnostech ale nic nevrzalo.

Zamrzel jen příliš horlivý posilovač řízení a nezakrytý podvozek, jinak se v lehkém terénu s dusterem jezdilo velmi příjemně. Dvaceticentimetrová světlá výška je znát.

Foto: Dacia

Interiér omlazeného dusteru nabídne nové potahové látky a středový zábavní systém s navigací (příplatková výbava). Jinak je vše při starém.

Chybí sice vymoženosti typu elektronický pomocník sjíždění svahů, jako má třeba Škoda Yeti, v praxi to ale díky krátkému prvnímu rychlostnímu stupni ani nevadilo.

Mimo nezpevněné cesty se sice nedovede chovat tak suverénně jako třeba zmíněný yeti, poměrem cena/výkon ale duster představuje velmi zajímavou nabídku.

Lepší odhlučnění, nový motor, trochu jiný vzhled

Při porovnání s právě odcházející verzí si všimnete přepracované mřížky zdobené dvěma chromovanými proužky a nového nárazníku. Nový je i otvor pro přívod vzduchu a dvojité světlomety s pruhem diod pro denní svícení, který přední světla opticky rozčleňuje na tři části.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster (2013)

Nová jsou i šestnáctipalcová litá kola, jinak řešený je střešní nosič, na zádi přibyla leštěná koncovka výfuku. Jiná je i grafika zadních světel a také benzínový přeplňovaný motor 1.2 TCe naladěný na 125 koní. Přibyly tlumicí látky, které zajišťují větší akustický komfort.

Nabízené motorizace omlazené Dacie Duster v ČR
Motor1.6 16V1.6 16V LPG1.2 TCe1.6 16V 4x41.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi 4x4
Převodovka5M5M6M6M 4x46M6M6M 4x4
Zdvihový objem [cm³]1598159811981598146114611461
Největší výkon [kW/k]77/10575/10292/12577/10566/9080/10981/110
Největší toč. mom. [Nm]148144205148200240240
Max. rychlost [km/h]165162175160156169168
Zrychlení 0–100 km/h [s]11,812,810,413,514,212,212,9
Komb. spotřeba [l/100 km]7,19,06,28,05,25,55,7

Základní cena činí bez stokoruny 250 tisíc korun, pokud však chcete pohon 4x4, zaplatíte minimálně 315 tisíc. Test předchozí verze najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám