Hlavní obsah

Test Dacie Duster 1,5 dCi: očekávání splní, zázraky nečekejte

Novinky, Martin Žemlička

Dacia Duster je nejlevnějším SUV (sportovně-užitkové vozidlo) na českém trhu. Základní cena činí 260 tisíc korun, pokud však chcete pohon 4x4 a úsporný turbodiesel, zaplatíte podstatně více. Na silnici i v terénu jsme otestovali verzi 1,5 dCi, která přijde na 400 tisíc korun.

Článek

O Duster je zájem – dokonce takový, že jej rumunská automobilka nestačí vyrábět, aby uspokojila poptávku. Také během týdenního zkoušení jsme se setkali s mnoha zvídavými pohledy, automobilky Dacia a potažmo Renault využily všeobecného zájmu o vozy SUV a nabídly levnou, nicméně funkční alternativu.

Nízká cena je nicméně především optická – základní verze s hlučnou benzínovou šestnáctistovkou stojí 260 000, ale nedostanete pohon 4x4. V letáku je uvedena cena 239 900, ale tu dostanete pouze při financování na leasing. Nejlacinější verze s pohonem obou náprav je za 300 tisíc, což je stále cena, na kterou se konkurence nedostala ani omylem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Duster lze jednoznačně pochválit za prostornost, platí to nejenom vepředu, ale i vzadu, kde lze vézt tři osoby, aniž by prostřední trpěl nějakým výraznějším nedostatkem volného místa. Rozvor náprav činí 2673 mm, na délku Duster měří 4316 mm. Také kufr je dostatečně velký a skvělé přístupný – základní objem činí 475 litrů (1636 l po sklopení zadních sedaček). Snad jen kryt zavazadlového prostoru by měl být samonavíjecí.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Interiér je sestaven podobně jako u Loganu, většina ovladačů je stejná. Ergonomie je pouze průměrná, houkačka není na volantu, ale musíte použít levou páčku, elektrické ovládání oken je na středovém panelu a zadní okna se stahují malými ovladači (pokud máte elektrické ovládání i vzadu), které jsou mezi přeními sedadly, takže řidič na ně nemůže dosáhnout. Volant je nastavitelný pouze výškově, navíc aretace polohy „neupozorní“, pokud se rozjedete s nezajištěným volantem. Plastové napodobeniny dřeva působí hodně laciným dojmem.

Komfortní podvozek, 4x4 lze manuálně nastavit

Podvozek je naladěn komfortně, dobře filtruje nerovnosti. V rychleji projížděných zatáčkách se Duster naklání, ve vysokých rychlostech nebo při prudkém zatočení podvozek znejistí. Řízení je přesné s relativně dobrou zpětnou vazbou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

K motoru 1,5 dCi z líhně Renaultu (logo francouzské automobilky je vidět i na krytu motoru) se dodává šestistupňová manuální převodovka, která je přiměřeně přesná s relativně delšími drahami. Spojka v testovaném vozidle zabírala výše než je obvyklé, ale je to jenom otázka zvyku. První rychlostní stupeň je zpřevodován hodně do „krátka“, takže svým způsobem částečně nahrazuje redukční převodovku, kterou k Dacii nedostanete ani za příplatek.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Turbodiesel se dodává ve dvou výkonových verzích – 85 k a 110 k. Námi testovaná silnější verze umožňovala díky 240 Nm točivého momentu od 1750 otáček solidní rozpohybování vozidla. Výrobcem udávané zrychlení 0-100 km/h za 12,5 s nevypadá zrovna nejlépe, v praxi je ale pružnost motoru nad 2000 otáček velmi dobrá. Průměrná spotřeba paliva činila po zhruba pěti stovkách svižně ujetých kilometrů 6,7 litrů nafty na 100 km. Odhlučnění motoru při rychlostech nad 120 km/h by mohlo být lepší, tady Dacia šetřila na izolačních materiálech.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Pohon 4x4 je využit z Nissanu X-Trail, výborné je, že kromě samočinného přepínání řídící jednotkou si můžete „natvrdo“ zapnout pohon všech kol do rychlosti 80 km/h (režim Lock), anebo přepnout na pohon pouze předních kol (režim 2WD), který je výhodnější z hlediska spotřeby paliva. To například Škoda Yeti neumožňuje.

Pohon 4x4 funguje u Dusteru podobně jako v ostatních SUV a zdolávání lehkého terénu se tak stává snadnou záležitostí. První SUV od Dacie by možná teoreticky zvládlo ještě více (výhodou je i relativně malá pohotovostní hmotnost), ale automobil na výraznější křížení náprav není stavěný a výrazně by se ničil.

Závěrečné zhodnocení

Při jednom z výletů mimo silnice vinou řidičské chyby levá přední náprava zapadla do hlubokého výmolu plného kamení a bahna, Duster jsme vytáhli na laně pomocí druhého automobilu. I přes dvě návštěvy myčky se nepodařilo odstranit zbytky kamínků a bahna, kvůli čemuž elektronika hlásila chybu ABS, ESP a znemožňovala zapnout pohon 4x4.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

Celkově je Duster povedeným zástupcem stále módní kategorie SUV, nabídne techniku Nissanu, velký interiér a bude vyhovovat všem méně náročným řidičům (nebo těm, kteří mají hlouběji do kapsy a chtějí nové auto podobné kategorie). Základní verze Access obsahuje standardně dva airbagy, 16palcová kola, dražší verze Ambiance má navíc elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání nebo boční airbagy.

Turbodiesel se nedá koupit s levnějšími výbavami Acces či Ambiance, takže za 1,5 dCi (110 k) dají zájemci bez stokoruny 400 tisíc korun. Záruka na vůz jsou tři roky namísto standardních dvou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Dacia Duster

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1461 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:81 kW (110 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:240 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:12,5 s
Nejvyšší rychlost:168 km/h
Průměrná spotřeba:5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1294 kg
Poháněná náprava:4x4, lze i pouze přední
Cena základní verze:399 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám