Hlavní obsah
U aut s manuální převodovkou je pomalé klesání otáček znát nejvíce. Na snímku hlavice řadicí páky Volkswagenu Golf GTI Foto: Volkswagen

Proč otáčky moderních motorů klesají pomalu? Snižuje to emise škodlivin

Pomalé klesání otáček motoru po uvolnění plynu sice není příjemné, ale pomáhá automobilkám splnit přísné emisní regulace. Jak konkrétně, to vysvětlila americká divize Volkswagenu.

U aut s manuální převodovkou je pomalé klesání otáček znát nejvíce. Na snímku hlavice řadicí páky Volkswagenu Golf GTI Foto: Volkswagen
Proč otáčky moderních motorů klesají pomalu? Snižuje to emise škodlivin

Možná jste si toho sami všimli - zatímco u starého auta otáčky motoru klesnou okamžitě poté, co uvolníte plynový pedál, u nového auta klesají pomaleji. Nejeden staromilec a nadšený řidič to odsuzuje.

Staromilec tak nějak z principu, nadšený řidič zase proto, že když chce u auta s manuální převodovkou rychle změnit kvalt a rychle pustit spojku, auto trochu škubne, protože otáčky nestihly klesnout na úroveň v dané rychlosti vhodnou pro těžší převod.

Toto chování však má konkrétní a v dnešní době veskrze bohulibý účel - snižuje emise škodlivin. Webu Autoweek to vysvětlil Douglas Skorupski, manažer strategie pohonných ústrojí u americké divize automobilky Volkswagen.

Docílit tohoto efektu lze nejen těžkým setrvačníkem. Jde i o sladění dodávky vzduchu a benzínu, které nejde měnit okamžitě - musí být postupné, aby bylo spalování pořád blízké tzv. stechiometrickému poměru 14,7 dílu vzduchu na 1 díl paliva.

Pokud je poměr vyšší, motor spaluje tzv. chudou směs a vytváří příliš vysoké emise oxidů dusíku, pokud je nižší, směs je tzv. bohatá a v emisích za katalyzátorem je příliš oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků.

„Snažíme se předejít tomu, aby se do motoru po puštění plynového pedálu dostalo velké množství vzduchu bez paliva. Pokud se to stane, když pak znovu přidáte plyn, motor spaluje chudou směs, která vytváří oxidy dusíku,” vysvětlil Skorupski.

Wolfram Wendt ze stejné automobilky dodává, že zhoršovat tento „problém” může i chování řidičů. Je podle něj nutné vždy zcela uvolnit pedál plynu, když člověk šlape na spojku.

„Pokud se vaše chodidlo jakkoliv dotýká plynu, když řadíte, zhoršuje to problém. I kdyby byl pedál plynu sešlápnutý na dvě procenta, je to znát,” uvádí.

Anketa
Vadí vám pomalé klesání otáček?
Ano, velmi
45.8 %
Jen trochu
5.1 %
Ani ne
5.7 %
Vůbec ne
15.7 %
Mám auto s automatickým řazením
15.4 %
Mám staré auto a netýká se mě to
12.3 %
Celkem hlasovalo 332 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků