Hlavní obsah
Tyto aerodynamické kryty kol prý výrazně pomáhají prodloužit dojezd Tesly Model 3. Foto: Profimedia.cz

Proč je ostatní nenabízejí? Tesla vytáhla do boje s aerodynamickými kryty kol

Aerodynamické kryty kol u Tesly Model 3 údajně pomáhají prodloužit dojezd na jedno nabití o zhruba 10 procent. Proč tuto technologii nepoužívají i ostatní výrobci s konvenčními motory? Rozdíl je v tom, že u konvenčních aut tvoří odpor vzduchu menší podíl na ztrátách než u elektromobilů.

Tyto aerodynamické kryty kol prý výrazně pomáhají prodloužit dojezd Tesly Model 3. Foto: Profimedia.cz
Proč je ostatní nenabízejí? Tesla vytáhla do boje s aerodynamickými kryty kol

Když si objednáte Teslu Model 3, můžete si k ní přikoupit aerodynamické kryty kol, které vypadají jako z budoucnosti a zvyšují prý dojezd vozu o zhruba deset procent. Proč tedy podobné kryty nemají všechna auta, kterým jde o co nejnižší spotřebu paliva?

Předně, informace o desetiprocentním zvýšení dojezdu není nikterak oficiální. Objevila se na diskusním fóru Tesla Motors Clubu, tedy oficiálním klubu majitelů vozů Tesla. Jednomu z jeho členů toto číslo údajně vyjevil viceprezident techniky ve značce Tesla, kterého náhodou potkal u nabíječky právě v Modelu 3 s nainstalovanými kryty.

Web InsideEVs.com, který se zabývá elektromobily, přináší odpověď na tuto otázku na srovnání elektrického a konvenčního Fordu Focus. V USA se prodávají tyto dvě varianty a auta jsou zvenčí shodná, rozdíl je jen v technologii pohonu.

Ford Focus Electric

Foto: Ford

Absolutní ztráty při jízdě vozidla, tj. rozdíl mezi energií vloženou do pohonného ústrojí a energií, která skutečně pohání auto kupředu, se dají rozdělit na čtyři oblasti. Jsou jimi ztráty v pohonném ústrojí, aerodynamický odpor, valivý odpor pneumatik a spotřeba elektřiny pro osvětlení, ventilaci apod.

U elektromobilů se často hovoří o efektivitě, a to o efektivitě pohonného ústrojí. Ztráty tu nejsou ani zdaleka tak velké jako u spalovacích motorů, jejichž efektivita se dnes pohybuje mezi 30 a 50 procenty.

InsideEVs počítá s katalogovými spotřebami obou aut, tj. že na hodinu jízdy konstantní rychlostí 60 mph (97 km/h) spotřebuje benzínový vůz 60 kWh energie, kdežto elektrický jen 21 kWh. Ztráty v pohonném ústrojí u benzínového auta jsou dle webu ve výši 45 kWh, u elektrického však jen 6 kWh.

Aerodynamický odpor je však u obou aut stejný. To znamená, že u elektrické verze tvoří podstatně větší procento celkových ztrát - okolo 40 %. U konvenčního vozu tvoří aerodynamika jen asi 15 % celkových ztrát, kdežto pohonné ústrojí je zodpovědné za 75 %.

Tesla Model 3

Foto: Tesla

Vraťme se k desetiprocentnímu zlepšení. Pokud dokážou kryty kol snížit aerodynamické ztráty vozu o 10 %, v celkových ztrátách elektromobilu to udělá čtyřprocentní snížení. U konvenčního auta to však je jen 1,5 %.

Zlepšení na poli aerodynamiky tak mají u aut, která jezdí na elektřinu, mnohem větší efekt, a proto jsou u nich významnější. Pomůžou jakémukoliv vozu, jen je otázka, jak moc velký rozdíl v širším měřítku udělají.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků