Hlavní obsah

Přes čtyřicet procent vozů v ČR je starších třinácti let

Centrální registr vozidel hovoří jasnou a pro nás ne zcela příjemnou řečí. Průměrný věk osobních automobilů v České republice je 13,84 roku. Z více než čtyř miliónů zaregistrovaných vozidel má 41 % svůj rodný list vystavený před rokem 1993.

Přes čtyřicet procent vozů v ČR je starších třinácti let

Struktura osobních automobilů vyrobených před rokem 1993, resp. vozidel  ve vyšším než průměrném věku, se v uplynulých letech mění. Zatímco ještě před několika lety zde větší část tvořila vozidla tuzemské výroby, k 30. červnu tohoto roku již tuto větší část představují vozidla výroby zahraniční.

To je dáno mimo jiné i tím, že dochází k mnohem vyššímu vyřazování starších tuzemských automobilů z provozu, ale u starších zahraničních vozidel k tomuto jevu nedochází. Naopak (vlivem dovozu ojetých vozidel, jejich udržováním v provozu dalším dovozem ojetin tzv. na náhradní díly apod.) se podíl starších zahraničních vozidel každoročně zvyšuje. To se samozřejmě netýká zahraničních vozidel z bývalého tzv. "východního bloku", i když zřejmě dochází i k jejich dovozu, opět především na náhradní díly.

Ještě 342 Velorexů

Vozový park v ČR zahrnuje i několik vpravdě historických vozů. Můžeme zde najít třeba ještě 161 kusů Jawy Minor, 95 kusů Pragy Baby či 342 kusů slavného "hadraplánu" Velorex. Velmi zajímavá je také statistika ve vozech vlastní výroby. Dnes jich můžeme na značkách potkat celkem 4291.

Osobní automobily tuzemské výroby r.v. 1992 a nižší
ZnačkaTyp/modelPočet ks
Škoda120229 891
Škoda105159 959
Škoda135 Favorit131 711
Škoda136 Favorit/Forman117 910
Škoda10048 658
Škoda12523 951
Škoda11022 738
Škoda100019 765
Škoda13016 349
ŠkodaOctavia (stará)11 819
Zdroj SAP

Jenže tyto vozy jsou výjimkou a potkáme je spíš pouze na veteránských srazech. To Škody 120 se objevují mnohem častěji. Po našich silnicích jich jezdí ještě 229 891 ks a k nim je třeba přidat navíc Škodu 105, tedy automobil stejné konstrukce, jen s jiným motorem. Takže ke "stodvácám" přidáváme ještě dalších 159 959 vozidel. Tato skupina provozující automobily extrémně nebezpečné, ekologicky nevyhovující, ale zároveň levné a snadno opravitelné, tak představuje velkou sílu motoristů ve státě.

Trabanty stále vedou

Z bývalého východního bloku se k nám dovážely vozy jak na běžícím pásu. Především výroba z bývalého Sovětského svazu zahlcovala naše silnice automobily značky VAZ či Volha. Ale stále nejoblíbenější byl, je a možná i bude východoněmecký Trabant. Ten je dosud u nás provozován ve 37 611 kusech. Nezanedbatelná síla je i v majitelích vozů Wartburg 353 a 353.1 (11 577 a 6 635 vozů).

*kliknutím na graf jej zvětšíte

Historie ze zahraničí

Staré osobní automobily zahraniční výroby (mimo vozidla z bývalého východního bloku) tvoří již téměř 40 % parku vozidel vyrobených před rokem 1993 a jejich celkový počet dosáhl čísla 632 516 ks. Mezi nimi najdeme rovněž již polozapomenuté značky jako DKW, Talbot, Simca Wanderer či Austin. Pět nejprovozovanějších je v následující tabulce.

Osobní automobily zahraniční výroby r.v. 1992 a nižší
ZnačkaTyp/modelPočet ks
VWGolf30 163
FordEscort29 084
Peugeot20528 440
Renault1927 799
OpelKadett26728
Zdroj SAP

Felicia vyhrává na celé čáře

Vozům vyrobeným v letech 1993 až 2006 vévodí Škoda Felicia s 385 084 kusy. O téměř 150 000 kusů méně je provozováno Škody Fabie, pak s velkým odstupem následuje Škoda Octavia (190 258 ks) a novější roky Škody Favorit (106 636 ks). Nejprovozovanějším automobilem ze zahraničí z těchto let je Opel Astra se 66 814 vozy.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků