Hlavní obsah

Od vjezdu do parkovacího domu vše obstará technika, plánuje Mercedes

Na technologii autonomního řízení funguje řada automobilek, ovšem spolupráce firem Daimler a Bosch je první, která bude používat autonomii úrovně 4 bez člověka za volantem. Nikoliv však na silnici, nýbrž při parkování.

Od vjezdu do parkovacího domu vše obstará technika, plánuje Mercedes

Co mají všechny parkovací domy a podzemní garáže společné? Rohy, zdi a obrubníky s úctyhodným množstvím známek po kontaktu s auty či jejich pneumatikami.

Pokud patříte k lidem, kterým parkování v takových stavbách dělá problém, a jezdíte novým mercedesem, navštivte garáže muzea značky Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Vaše auto tam zaparkuje zcela samo a jediné, co musíte udělat, je zahájit proces ve svém smartphonu.

Mercedesy se budou moci po parkovišti muzea pohybovat zcela samy.

Foto: Mercedes-Benz 2x

Samotné parkování bez přičinění majitele auta není novinkou, na řadě míst na světě prostě přijedete ke dveřím a váš vůz odveze pikolík. K tomu není třeba ani smartphonu, jen nějakých peněz na diškreci.

Daimler a Bosch vyvíjejí samočinné parkování pro tuto garáž už od roku 2015 a v loňském roce spustili zkušební provoz. V něm také jezdila auta samostatně, ovšem do své sedačky jste museli pustit člověka, který automatiku hlídal.

Nyní už to nebude nutné – firmy získaly posvěcení úřadů a tento systém, který je autonomním řízením úrovně 4, bude moci fungovat zcela bez přímé kontroly člověkem. Prostě zastavíte na určeném místě, vystoupíte a vůz zcela sám zaparkuje.

Dosud musel za volantem sedět člověk, teď už to není třeba.

Foto: Mercedes-Benz

Samozřejmě, má to své háčky. Tím hlavním je, že auto nejezdí bez vnější pomoci – komunikuje se systémem čidel, která hlídají jízdní dráhu a její okolí. To jsou ty černé „soudky“, které jsou vidět ve videu na zemi. Svá data posílají autu, které pak ví, kudy a jak může jet.

Že je parkoviště snadné místo ke zkouškám autonomního řízení? Na jednu stranu ano, na druhou ale kdykoliv může zpoza auta či zdi vyběhnout nevychované dítě či roztržitý dospělý. Nebo vám někdo nedá přednost, jak má. Řidič-člověk ví, jak na tohle reagovat, a předvídá to; pro techniku je to složitější.

Jak se liší úrovně autonomního řízení?

Samořídící automobily klasifikujeme do pěti úrovní. Dnes je běžná úroveň 2, tedy kombinace adaptivního tempomatu s aktivním držením v jízdním pruhu, ale s požadavkem na to, aby řidič držel ruce na volantu a sledoval silnici.

Úroveň 3 k tomu přidává možnost, aby řidič spustil oči ze silnice a třeba si četl, ale nikoliv spal - musí být schopen plně převzít kontrolu, když ho o to auto požádá. Do té doby ale auto jede samo.

S autonomií úrovně 4 už si řidič může i zdřímnout. Vůz se pohybuje zcela sám v určitých oblastech, např. po dálnici nebo v nějakém městě, a musí být schopen sám bezpečně přerušit jízdu a zastavit, pokud řidič nepřevezme ovládání, je-li k tomu vyzván.

Až na úrovni 5 jsou volant a pedály zbytečné a vůz jezdí všude úplně sám.

Jaké mercedesy konkrétně toto autonomní parkování zvládnou, v tiskové zprávě není uvedeno. Stejně tak případná možnost pro provozovatele jiných parkovacích domů, aby si tuto technologii koupili.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků