Hlavní obsah
Škoda (Ilustrační foto) Foto: Jan Handrejch, Právo

Nový šéf pozmění směřování Škody k levnějším autům, předpovídají analytici

Nový šéf mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, kterým se v pondělí stal Němec Thomas Schäfer, zřejmě pozmění její směřování k levnějším třídám vozů. Očekávají to někteří analytici. Od Schäfera zároveň čekají úsporná opatření kvůli ekonomickým výpadkům v souvislosti s pandemií koronaviru.

Škoda (Ilustrační foto) Foto: Jan Handrejch, Právo
Nový šéf pozmění směřování Škody k levnějším autům, předpovídají analytici

Padesátiletý Thomas Schäfer ve funkci předsedy představenstva Škoda Auto nahradil Bernharda Maiera, který skončil po pěti letech. Schäfer dříve působil jako generální ředitel jihoafrického zastoupení Volkswagenu s působností pro celý subsaharský africký region.

Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době. „Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie covid-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat,” uvedl analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.

Například Škoda Kodiaq RS, jehož cena začíná vysoko nad milionem korun, příliš neodpovídá očekávané budoucnosti automobilky v zaměření na levná auta.

Foto: Škoda Auto

Hlavním úkolem Schäfera bude podle oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky. Vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si totiž přeje, aby česká automobilka méně konkurovala prémiovým značkám koncernu, jako jsou Volkwagen nebo Audi, a více se zaměřila na levnější vozy.

Tímto směrem hovořil i Herbert Diess, hlava celého koncernu Volkswagen. V sobotním vydání listu Frankfurter Allgemeine Zeitung řekl, že Škoda co do objemu prodaných aut „není dostatečně agresivní” v konkurenci s Korejci a Francouzi.

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ uvedl a přirovnal směřování Škody k pozicím Volkswagenu a Audi. Mladoboleslavská automobilka musí podle něho posílit pozice v segmentu cenově výhodných aut.

Podle předsedy podnikové rady Škoda Auto Jaroslava Povšíka však zatím není úplně jasné, kam Schäfer automobilku nasměruje. „Je to pro mě takzvaně králík vytažený z klobouku, o kterém jsem prakticky nikdy neslyšel. Přichází z Jižní Afriky, v rámci značky se tomu říká větší dílna, je to něco menšího než Kvasiny,” řekl Povšík.

„Před měsícem jsem s ním mluvil, položil jsem mu otázku číslo jedna, jestli přichází Škodu ztlumit, nebo rozvíjet. A on řekl: Vždycky hraju za tým, kde jsem kapitánem,” dodal.

Thomas Schäfer, nový šéf Škody Auto

Foto: Volkswagen

Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut.

V osobě nového šéfa vidí i snahu o větší centralizaci v řízení Škody, což je podle Bartoně možné odvodit i z nejmenování „místního” Martina Jahna, o kterém se po odvolání Maiera v souvislosti s pozicí šéfa automobilky také spekulovalo. Jahn nedávno skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.

Jako manažera s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů hodnotí Schäfera Petr Knap z poradenské společnosti EY. Podle něj může navázat na předchozí úspěšné kroky a firmu dál posunout. Čekají jej ale náročné výzvy spojené mimo jiné s poklesem poptávky po pandemii, poznamenal Knap.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru na 228 milionů eur (zhruba šest miliard korun) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí meziročně klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy korun). Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků