Hlavní obsah
Mercedes (na snímku) a BMW budou spolupracovat na vývoji autonomního řízení. Foto: Mercedes-Benz

Nesmiřitelní konkurenti spolupracují na technologiích budoucnosti

Automobilky BMW a Mercedes-Benz patří k nejznámějším na světě. Podobně známá je jejich rivalita. Přesto se najde věc, která je na vývoj tak náročná, že tito dva konkurenti spojí své síly. Výsledky této spolupráce máme vidět už za pět let.

Mercedes (na snímku) a BMW budou spolupracovat na vývoji autonomního řízení. Foto: Mercedes-Benz
Nesmiřitelní konkurenti spolupracují na technologiích budoucnosti

Když BMW něco postaví a nabídne to zákazníkům, Mercedes musí odpovědět – a naopak. Takhle to je už desítky let, vzpomeňte na Mercedes 190E 2.5-16, který na přelomu 80. a 90. let přímo soupeřil s BMW M3 gen. E30.

A dnes to může být třeba Mercedes GLE Coupé, který by těžko vznikl, nebýt BMW X6.

Je však jedna oblast, kde se tito němečtí konkurenti rozhodli spolupracovat – autonomní řízení. Cílem společné práce v této oblasti je postavit do roku 2024 auto, které bude schopné jezdit po dálnicích zcela samostatně. Jinými slovy, které bude autonomní na úrovni 4.

Důvod pro takovéto spojení je jednoduchý – peníze. Projekt autonomního řízení je obrovský a velmi náročný na čas i finance. Když si přidáte klesající marže mimo jiné i kvůli přísnějším emisním nařízením, spojení sil dává smysl.

Jak se liší úrovně autonomního řízení?

Samořídící automobily klasifikujeme do pěti úrovní. Dnes je běžná úroveň 2, tedy kombinace adaptivního tempomatu s aktivním držením v jízdním pruhu, ale s požadavkem na to, aby řidič držel ruce na volantu a sledoval silnici.

Úroveň 3 k tomu přidává možnost, aby řidič spustil oči ze silnice a třeba si četl, ale nikoliv spal - musí být schopen plně převzít kontrolu, když ho o to auto požádá. Do té doby ale auto jede samo.

S autonomií úrovně 4 už si řidič může i zdřímnout. Vůz se pohybuje zcela sám v určitých oblastech, např. po dálnici nebo v nějakém městě, a musí být schopen sám bezpečně přerušit jízdu a zastavit, pokud řidič nepřevezme ovládání, je-li k tomu vyzván.

Až na úrovni 5 jsou volant a pedály zbytečné a vůz jezdí všude úplně sám.

Tím spíš, že v současné jízdní autonomii, tj. úrovních 1 a 2, jsou právě značky Mercedes-Benz i BMW na špici. Auta obou dokážou jet ve stopě vozidla před sebou a Mercedes zvládá i změnit jízdní pruh, aniž by se řidič musel dotknout volantu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků