Hlavní obsah

Mohou se elektromobily zbavit palubní nabíječky? Ušetřilo by to hmotnost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Podle kanadské firmy Hillcrest Energy Technologies je palubní nabíječka elektromobilu zbytečnou hmotností navíc, když invertor umí dělat to stejné - převádět střídavý proud na stejnosměrný. Vyvíjí proto technologii, která umožní se nabíječky zbavit.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nabíjení elektromobilu střídavým proudem (ilustrační foto Volkswagenu e-Golf)

Článek

Když nabíjíte elektromobil ze zásuvky se střídavým proudem - nezáleží teď na tom, jestli to je klasická 230V zásuvka na chalupě anebo 22kW přípojka někde ve městě - palubní nabíječka elektromobilu převádí střídavý proud na stejnosměrný a ten pak ukládá do baterie. Stejnou funkci však má invertor, který převádí střídavý proud na stejnosměrný při rekuperačním brzdění elektromobilem.

Kanadská firma Hillcrest Energy Technologies si všimla toho, že dvě věci ve voze v podstatě dělají totéž, a přišla na způsob, jak se zbavit jedné z nich - palubní nabíječky. Upravila invertor tak, aby byl schopný převádět střídavý proud na stejnosměrný i při nabíjení vozu ze zásuvky.

Největší veřejné nabíjecí centrum pro elektromobily v Česku zahájilo provoz v Plzni

AutoMoto

K čemu to bude dobré? Vypuštění jedné komponenty - či dvou u aut, která dnes mají dvě palubní nabíječky pro možnost rychlejšího nabíjení ze zásuvky na střídavý proud - potenciálně znamená ušetření hmotnosti a složitosti vozu a snížení jeho ceny.

Navíc, jak připomíná web Green Car Reports, který zprávu přináší, můžou v palubní nabíječce být ztráty až čtrnáctiprocentní, takže by nabíjení mohlo být rychlejší a efektivnější.

Sraz aut, kde neuslyšíte jediný motor. ElektroFest přinesl i setinovou rallye

AutoMoto

Technologie už je chráněná patentem, ovšem zatím je v raných fázích vývoje. Hillcrest uvádí, že vývojáři zatím dokončili „jen“ testování v laboratoři pro ověření, zda nápad může fungovat. Během letoška má probíhat další vývoj a v roce 2023 mají začít zkoušky se zatím nejmenovaným partnerem i v ostrém provozu.

Palubní nabíječky ovšem prochází i vlastním vývojem mimo nápadů na jejich vypuštění. Koncem roku 2020 oznámila firma Texas Instruments, že přišla s novou generací gallium-nitridových transistorů, které jsou schopné zmenšit nabíječky a měniče DC-DC o 50 % za současného zvýšení jejich efektivity.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám