Hlavní obsah
Mercedes třídy A ve větrném tunelu Foto: Mercedes-Benz

Mercedes vyvinul auto s nejlepší aerodynamikou, do prodeje zamíří letos

Mercedes ještě letos uvede třídu A v karosářské verzi sedan. Základ modelu je shodný s již dříve představeným hatchbackem, nový model ale bude mít jedno cenné prvenství - s aerodynamickým odporem vzduchu 0,22 jde o automobil s nejlepší aerodynamikou.

Mercedes třídy A ve větrném tunelu Foto: Mercedes-Benz
Mercedes vyvinul auto s nejlepší aerodynamikou, do prodeje zamíří letos

Aerodynamika, věda zabývající se prouděním vzduchu kolem těles, je při vývoji automobilů královskou disciplínou. Konstruktéři chtějí co nejmenší odpor vzduchu, protože auto má pak nižší spotřebu paliva, zároveň je ale třeba respektovat požadavky designérů a bezpečnostních expertů.

Jedním z fíglů, jak získat co nejlepší aerodynamiku, je buď fyzicky zmenšit celé auto, zakrytovat téměř celý podvozek nebo snížit čelní plochu. Při dalším snižování v řádu desetin z celkového koeficientu odporu vzduchu je pak nutné vypilovat desítky a stovky dalších detailů – třeba proudění vzduchu v podbězích kol nebo na vnějších zpětných zrcátkách.

Ke špičce ve snižování aerodynamiky patří Mercedes-Benz. Zatímco běžná hodnota odporu vzduchu činí cca 0,30, Mercedes umí u sériových modelů snížit hodnotu na 0,23 až 0,25. U sedanu odvozeném z třídy A se nově podařil nový rekord – hodnota 0,22 při čelní ploše 2,19 metrů čtverečních. Je to mezi sériovými automobily světový rekord.

Do prodeje nové „áčko” zamíří koncem letošního roku. Prodejní ceny nebo technické detaily - krom výše uvedeného - zatím automobilka neuvedla.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků