Hlavní obsah
Lamborghini Aventador SVJ Foto: Lamborghini 3x

Lamborghini odmítá turba ve sporťácích. Nástupce aventadoru bude hybrid

Podle Maurizia Reggianiho, technického ředitele Lamborghini, nejsou turbodmychadla správnou cestou pro supersporty. Nástupce modelu Aventador si ponechá atmosférický dvanáctiválec a k papírově nižší spotřebě mu pomohou elektromotory. Reggiani také naznačil, že se chystá čtvrtý model.

Lamborghini Aventador SVJ Foto: Lamborghini 3x
Lamborghini odmítá turba ve sporťácích. Nástupce aventadoru bude hybrid

I když řada fanoušků rychlých kol má nejradši velkoobjemové atmosférické motory, dnešní doba emisních regulací jim nepřeje. Limity emisí nejrůznějšího druhu je prostě snazší splnit, alespoň na papíře, máte-li motor s turbodmychadlem o malém objemu.

Lamborghini se přesto drží atmosférického plnění, a to u všech svých supersportů a jejich dílčích verzí včetně nedávno představeného aventadoru SVJ – „Super Veloce Jota”. [celá zpráva]

Maurizio Reggiani, technický ředitel automobilky, už v minulosti uvedl, že dvanáctiválce ve vozech Lamborghini zůstanou jen jako součást hybridního pohonného ústrojí. [celá zpráva] A nástupce aventadoru by měl takové ústrojí dostat, jak Reggiani sdělil při představení SVJ. Turbodmychadla ale pod kapotou neuvidíme.

Lamborghini Aventador SVJ

Foto: Lamborghini

„Když mám nějakou zásobu energie, chci ji použít co nejefektivněji pro homologaci. Jakmile je tato část splněna, zbytek může být použit pro výkon,” naznačil Reggiani, jak by hybrid měl fungovat.

V režimu Strada (italsky „ulice”, tj. u Lamborghini základní jízdní mód) prý může být elektřina používána k pohonu vozidla samostatně, např. ve městech. Nebude ale přidávat sílu na kola navíc k točivému momentu motoru.

„V režimu Sport používáme elektřinu na zadní nápravě v rámci vektorování točivého momentu. A v režimu Corsa (it. „závod”, nejostřejší režim – pozn. red.) posíláme točivý moment elektromotorů na to kolo, které ho dokáže nejlépe přenést na asfalt,” nastiňuje Reggiani.

Lamborghini Aventador SVJ

Foto: Lamborghini

A proč Lamborghini radši zvolí hybrid než turbodmychadla, když už je má v urusu? Účel supersportů je jiný. „Když chcete, aby 2,2 tuny těžké auto jezdilo po jakémkoliv povrchu, včetně šotoliny a písku, potřebujete motor, který má obrovský točivý moment v 1500 otáčkách. To dokážou jen turbodmychadla,” vysvětluje Reggiani.

Naznačil také, že v nabídce možná přibude čtvrtý model. Urus je totiž čtyřmístné auto, stejně jako byla kdysi espada. „Když se podíváte na historii, měli jsme auto s interiérem 2+2 – islero,” řekl. Nespecifikoval však, jestli onen čtvrtý model bude menší SUV, sedan anebo kupé s konfigurací sedadel 2+2, tj. dvě plnohodnotné plus dvě nouzové zadní sedačky.

Atmosférický vs. přeplňovaný motor

Atmosférický motor je takový, v němž je do válců nasáván vzduch atmosférického tlaku a je nasáván pouze pohybem pístu, bez jakékoliv vnější pomoci.

Přeplňovaný motor naopak má turbodmychadlo (poháněné výfukovými plyny) nebo kompresor (poháněný řemenem), takže nasávaný vzduch stlačí. Píst tedy do válce nasaje vzduchu větší objem, než by se tam vešlo při tzv. atmosférickém plnění, popsaném výše - je tedy přeplňen, a odtud pramení název.

Drtivá většina dnešních motorů je přeplňována turbodmychadlem, protože takovéto motory při nízké zátěži, tzv. lehké noze, dokážou jezdit s nízkou spotřebou paliva.

Této výhody se využívá při měření spotřeby paliva pro katalogy. Nevýhodou je, že při vysoké zátěži je spotřeba takovýchto motorů velká, protože velké množství nasátého vzduchu znamená i nutnost použití velké dávky paliva.

Atmosférické motory oproti tomu nedokážou dosáhnout tak nízké spotřeby v nízké zátěži, protože mívají větší objem a více válců, což znamená, že potřebují více paliva na to, aby samy běžely. Při vysoké zátěži však jejich spotřeba nebývá tak vysoká.

Také reagují na sešlápnutí pedálu plynu okamžitě, kdežto u turbomotoru musíte čekat, než se turbodmychadlo roztočí. A právě z tohoto důvodu je řada fanoušků rychlých kol nemá v oblibě.

Lamborghini Espada se vyrábělo v letech 1968–1978 a mělo vpředu umístěný 3,9l dvanáctiválec. Bylo vyrobeno 1217 kusů. Model Islero se vyráběl jen velmi krátce, v letech 1968–1969, a byl také poháněn 3,9l V12. Vzniklo ho pouhých 225 kusů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků