Hlavní obsah

Lærdalský tunel je už 20 let nejdelším silničním tunelem světa

Novinky, ČTK, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejdelší silniční tunel na světě, norský Lærdalský tunel, měří 24,5 kilometru a řidiči jím projedou asi za 20 minut. Stavba na jihu Norska, která zkrátila cestu z metropole Osla do západonorského přístavu Bergenu z dřívějších 14 na sedm hodin, se stavěla pět let a stála v přepočtu 46,6 miliardy korun.

Foto: Profimedia.cz

Uvnitř Lærdalského tunelu

Článek

Lærdalský tunel se stal při svém otevření před 20 lety, 27. listopadu 2000, nejdelším silničním tunelem světa, když o téměř osm kilometrů překonal Gotthardský tunel ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 kilometru primát od září 1980. Jednou ze zajímavostí je, že se v něm neplatí žádné mýtné.

O stavbě tunelu rozhodl norský parlament v červnu 1992, stavět se začalo 15. března 1995, proražen byl v září 1999 a slavnostně za přítomnosti krále Haralda V. otevřen v listopadu 2000. Devět metrů široký a 6,3 metru vysoký tunel, který je místy v hloubce až 1,4 km pod povrchem, stál 1,08 miliardy norských korun (asi 46,6 miliardy korun). Za hodinu jím smí projet maximálně 400 aut.

Tunel, který spojuje samosprávní celky Lærdal a Aurland, je součástí silničního tahu E16, který je severní spojnicí mezi Oslem a Bergenem. Tunel značně zjednodušil cestu mezi Lærdalem a Aurlandem, kde museli řidiči dříve čekat na trajekt.

Směrem od Aurlandu má tunel stoupání 2,1 % v délce téměř 12 km, střední část v délce asi šesti kilometrů má sklon 0,7 % směrem k Lærdalu, část u Lærdalu v délce asi šesti kilometrů má sklon 2,7 %. Sklon tunelu má význam v tom, že přirozeným způsobem zajišťuje odvod prosakující vody.

Foto: Profimedia.cz

Jeden z portálů Lærdalského tunelu

Tunel je perfektně osvětlen a každých 250 metrů je umístěn tísňový telefon. Má protipožární stanice každých 125 metrů. Dále tři ohromné jeskyně, v nichž je možné jednak na chvíli zastavit a odpočinout si, ale hlavně se v nich mohou velká vozidla otočit v případě požáru. K takovému manévru v případě potřeby navedou řidiče světelné tabule. Celkem je míst k otáčení velkých vozidel patnáct.

Odvětrávání je zajištěno pomocí ohromných větráků, které vhánějící čerstvý vzduch z obou stran. Jediný otvor, kterým vzduch proudí ven, je v Tynjadelenu. Tunel je doplněn i o jednotku filtrace vzduchu, která zadržuje prach, saze a oxidy dusíku z výfukových plynů vozidel. Také je vybaven vedením rádiového i mobilního signálu.

Tunel pod Mont Blankem zásadně zkrátil cestu z Francie do Itálie. Slaví 55 let

AutoMoto

Nejdelším tunelem světa je od roku 2016 Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří přes 57 kilometrů.

V ČR je nejdelším tunelem od roku 2018 železniční Ejpovický tunel u Plzně, který měří 4,15 kilometru. Nejdelším silničním tunelem je s délkou 3,09 kilometru od roku 2015 Bubenečský tunel, který je součástí pražského tunelového komplexu Blanka (ten celkem měří 5,5 kilmetru), jenž sestává ze tří samostatných, na sebe navazujících tunelů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám