Hlavní obsah
V Japonsku světla aut musí být automatická. Ilustrační foto Toyoty GR Supra A90 Edition Foto: Petr Hloušek, Právo

Konec potemnělým autům za deště či tmy. Japonsko zavádí povinná automatická světla

Tápete, kdy navečer rozsvítit potkávací světla? V Japonsku to za řidiče řeší zákon - všechna nová auta tam musí mít automatické rozsvěcení světel, navíc bez možnosti je za jízdy manuálně vypnout.

V Japonsku světla aut musí být automatická. Ilustrační foto Toyoty GR Supra A90 Edition Foto: Petr Hloušek, Právo
Konec potemnělým autům za deště či tmy. Japonsko zavádí povinná automatická světla

Automatické rozsvěcování potkávacích světel, když vjedete do tunelu nebo se setmí, je už nějakou dobu normální přinejmenším u lépe vybavených aut. Jenže povinné není, takže potkat levné auto jedoucí ve tmě či za hustého deště „na denní” není zas taková vzácnost.

Japonsko proti tomu chce bojovat, a tak od 1. dubna 2020 zavedlo povinnou instalaci systému automatického rozsvěcení potkávacích světel pro nově homologovaná vozidla. Od října 2021 má tato povinnost platit pro všechna nově registrovaná vozidla, tedy i ta, která byla do provozu schválena před dubnem 2020.

Web Driving Vision News, který zprávu přinesl, uvádí, že světla se budou muset rozsvítit, pokud okolní osvětlení klesne pod 1000 lux, tedy zhruba čtvrt hodiny před západem slunce za jasného dne, a naopak zhasnout, pokud okolního světla bude více než 7000 lux. Takové hodnoty jsou platné i v Evropské unii dle předpisu EHK/OSN č. 48, který se zabývá osvětlením vozidel.

Zásadní rozdíl japonského způsobu činnosti je ovšem v tom, že v Japonsku v noci nepůjdou světla manuálně vypnout. V EU naopak zmíněný předpis nařizuje, že potkávací světla musí být vždy možné ručně zhasnout.

Panel ovládání osvětlení nového Volkswagenu Golf (Ilustrační foto)

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Zhasínat potkávací světla v noci je žádoucí, když člověk čeká na železničním přejezdu, aby bylo vyloučeno oslnění protijedoucích, kteří by tak mohli přehlédnout vlak. Český silniční zákon dokonce nařizuje potkávací světla zhasnout, pokud je takové oslnění možné.

V Japonsku je běžné, že řidiči zhasínají potkávací světla i na křižovatkách, aby neoslňovali ostatní. Jenže pak je údajně zapomínají zapnout a jedou bez nich - a zčásti i proto vznikl tento zákon. Dalším důvodem je velké množství kolizí aut s chodci a cyklisty za soumraku.

Japonský automatický systém podle dostupných informací nezapne světla, pokud bude běžící vůz zaparkován, tj. pokud bude volič převodovky na P a/nebo bude zatažena parkovací brzda. To by znamenalo, že na železničních přejezdech či křižovatkách řidič bude muset vůz takto „zaparkovat”, aby mohl zhasnout světla.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Rover na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků