Hlavní obsah

Kde můžete potkat auto, které nepotřebuje řidiče? Česko má úseky pro testování autonomních vozů

Novinky, laz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Čechách a na Moravě byly vytipovány dva okruhy po veřejných silnicích, které mají být vhodné pro testování autonomních vozů. Účelem má být nalákání výzkumných a testovacích projektů na české silnice. Při takovém testování je v současnosti řidič stále přítomen a zodpovědný za auto.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes (na snímku) a BMW budou spolupracovat na vývoji autonomního řízení.

Článek

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s ministerstvem dopravy, Státním fondem dopravní infrastruktury, ale například i Českým vysokým učením technickým vytvořilo katalog testovacích oblastí pro autonomní vozy.

Podle institucí má tento materiál, dostupný od 4. května, přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice. Především pak na veřejných silnicích.

Dva okruhy

Přesné vedení obou tras je dostupné na webové stránce zdarma po registraci prostřednictvím e-mailu. Jedná se o dvě ucelené oblasti. Každá v délce více než 500 kilometrů, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů.

První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav nebo Ústí nad Labem.

Foto: autonomne.cz

Trasa pro testování autonomních vozů v Česku.

Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je 3434.

Foto: autonomne.cz

Trasa pro testování autonomních vozů na Moravě a ve Slezsku.

Jednotlivé úseky v rámci velkého okruhu mají délku klidně i jen lehce přes kilometr a jsou detailně popsány – včetně krajnice, poloměru oblouků jednotlivých zatáček, sklonu vozovky, značek, přesného popisu křižovatek a tak dále. K dispozici jsou i videozáznamy jednotlivých tras.

Stavba polygonu BMW na Sokolovsku za 7,5 miliardy by měla začít v polovině roku

Ekonomika

„Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětlila Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu.

Jak se starat o vhodné úseky

Centrum rovněž navrhuje, jak by se o dané úseky mělo v budoucnu starat, aby byly s požadavky autonomních vozů nadále kompatibilní. Stejně tak je přiložen i manuál pro zajištění bezpečného zkušebního a testovacího provozu na zmíněných úsecích.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám