Hlavní obsah
Mercedes (na snímku) a BMW budou spolupracovat na vývoji autonomního řízení. Foto: Mercedes-Benz

Kde můžete potkat auto, které nepotřebuje řidiče? Česko má úseky pro testování autonomních vozů

V Čechách a na Moravě byly vytipovány dva okruhy po veřejných silnicích, které mají být vhodné pro testování autonomních vozů. Účelem má být nalákání výzkumných a testovacích projektů na české silnice. Při takovém testování je v současnosti řidič stále přítomen a zodpovědný za auto.

Mercedes (na snímku) a BMW budou spolupracovat na vývoji autonomního řízení. Foto: Mercedes-Benz
Kde můžete potkat auto, které nepotřebuje řidiče? Česko má úseky pro testování autonomních vozů

Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s ministerstvem dopravy, Státním fondem dopravní infrastruktury, ale například i Českým vysokým učením technickým vytvořilo katalog testovacích oblastí pro autonomní vozy.

Podle institucí má tento materiál, dostupný od 4. května, přispět k vytvoření atraktivního prostředí pro vývoj, výzkum a testování autonomních a automatizovaných vozidel v České republice. Především pak na veřejných silnicích.

Dva okruhy

Přesné vedení obou tras je dostupné na webové stránce zdarma po registraci prostřednictvím e-mailu. Jedná se o dvě ucelené oblasti. Každá v délce více než 500 kilometrů, dohromady v obou směrech tedy dva tisíce kilometrů.

První se nachází v Čechách a zahrnuje města jako Praha, Mladá Boleslav nebo Ústí nad Labem.

Trasa pro testování autonomních vozů v Česku.

Foto: autonomne.cz

Druhá se rozprostírá na Moravě a ve Slezsku, přičemž trasa vede přes Brno, Zlín či Kroměříž. Oblasti jsou segmentovány do jednotlivých sekcí, kterých je 3434.

Trasa pro testování autonomních vozů na Moravě a ve Slezsku.

Foto: autonomne.cz

Jednotlivé úseky v rámci velkého okruhu mají délku klidně i jen lehce přes kilometr a jsou detailně popsány – včetně krajnice, poloměru oblouků jednotlivých zatáček, sklonu vozovky, značek, přesného popisu křižovatek a tak dále. K dispozici jsou i videozáznamy jednotlivých tras.

„Díky tomu si bude možné prohlédnout úseky katalogu virtuálně předtím, než proběhne reálné testování, takže samotné zkušební jízdy lze uskutečnit maximálně efektivně a se znalostí veškerých podmínek souvisejících s dopravní infrastrukturou,“ vysvětlila Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu.

Jak se starat o vhodné úseky

Centrum rovněž navrhuje, jak by se o dané úseky mělo v budoucnu starat, aby byly s požadavky autonomních vozů nadále kompatibilní. Stejně tak je přiložen i manuál pro zajištění bezpečného zkušebního a testovacího provozu na zmíněných úsecích.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků