Hlavní obsah

Jahn: Na škodovky se teď čeká nejméně půl roku

Člen představenstva Škody Auto zodpovědný za prodej Martin Jahn odpověděl v rozhovoru pro Právo, jak si na tom momentálně mladoboleslavská automobilka stojí, jak jdou škodovky na odbyt.

Foto: Škoda Auto

Martin Jahn

Článek

Loni jste museli brzdit výrobu kvůli nedostatku čipů. Projevilo se to na prodeji?

Prodali jsme 878 200 vozů, což v rámci možností považuji za dobrý výsledek. Minulý rok jsme skončili s velmi nízkým skladem a s velkým počtem objednávek, těch jsme měli na konci roku 430 tisíc. Z toho je vidět, že zájem o nová auta byl i v těchto podmínkách velký, přestože se musí na auta dlouho čekat.

Velmi pozitivní byl vývoj v západní Evropě, kde počty objednávek předčily očekávání. Dlouhodobě důležitý je pro nás trh v Indii, kde se velmi dobře zavedl model Kushaq a Slavia a o naše auta je tam velký zájem.

Zásoby se tenčí. Výrobci mají čipy jen na pár dní, varovala americká vláda

Hardware

Kvůli výpadkům výroby se hodně natáhly dodací lhůty. Jak dlouho musí řidiči na svá auta čekat?

Dodací lhůty jsou v rozmezí 6 až 12 měsíců, výjimečně o něco déle, záleží na modelu a požadované výbavě.

Na jaké modely se čeká nejkratší a naopak na jaké nejdelší dobu?

Nejdéle se čeká na modely Octavia, naopak nejkratší čekání je na kamiq a fabii.

Kamiq skončil v prodejích loni druhý hned za nejprodávanější octavií. Překvapilo vás to?

Je to hodně příjemné auto a k jeho prodeji přispělo i to, že výroba tohoto modelu nebyla tolik omezována. Díky kamiqu nás nebude tolik bolet, že není v portfoliu nová Fabia Combi. O modely SUV, kam kamiq patří, je obecně velký zájem a ukazuje se, že tato auta mohou nahradit verze kombi.

Dražší energie, potraviny i služby. Inflace v eurozóně už přesáhla pět procent

Ekonomika

Čím je způsoben obrovský propad prodeje v Číně? Prodávalo se tam i více než 300 tisíc aut ročně, loni to ale bylo jen 71 tisíc vozů?

Velký vliv měla pandemie a čipová krize. Ta nás tam postihla více. Příděl komponentů tam byl menší, takže se velmi propadla výroba. Prodali jsme tam vše, co jsme vyrobili, a skončili jsme tam s prázdnými sklady. Co se vyrobilo, to se prodalo.

Jak hodnotíte prodej elektromobilů? Nemáte pocit, že je elektromobilita tlačená víc evropskou legislativou než zájmem řidičů?

Je pravda, že start e-mobility byl tlačen regulacemi emisí, hlavně CO2. V západní Evropě je ale zájem velký a elektrická auta se tam hodně prodávají, především ve Skandinávii, Nizozemsku, Německu i v Rakousku. E-mobilita tam má velkou podporu a také Velká Británie se rozhodla jít touto cestou, dokonce rychleji než EU. V západní Evropě to tedy už není jen tlačeno regulacemi, ale už tam hodně narostl i zájem řidičů.

EU hodlá investovat desítky miliardy eur do čipů

Hardware

A co u nás?

Ve střední a východní Evropě je to otázka následujících 10 až 15 let, kdy se e-mobilita víc prosadí. Zatím je tu pomalejší vývoj kvůli nižší kupní síle, horší infrastruktuře. Jak se ale budou auta vyvíjet, bude nižší cena baterií, lepší infrastruktura, tak to pomůže. Současně se budou zdražovat auta se spalovacími motory kvůli legislativě a přísnějším limitům, bude více stanic, klesne doba nabíjení a zájem se tímto směrem přirozeně přesune.

Jaká očekávání máte v letošním roce?

Hodně bude závislý na výrobě. Máme potenciál prodat o několik stovek tisíc vozů víc, ale nedostatek čipů ještě asi potrvá. Původně jsme čekali návrat k normálu ve druhé polovině tohoto roku, ale spíše to bude až v první polovině roku příštího.

Reklama

Výběr článků

Načítám