Článek
Změn na vnějším designu je hodně, to je patrné už na první pohled. „Oprav“ se dočkaly obě karosářské verze najednou, tj. jak hatchback, tak praktičtější kombi. Předek díky nové masce chladiče, jiné kapotě, předním nárazníkům i světlům prokoukl. Působí elegantněji, luxusnějším dojmem a hlavně jinak, což je při omlazovacích kúrách častý úkol šéfdesignérů.
Změnit detail tak, aby celek vypadal jinak. V této souvislosti nelze nevzpomenout na vizuálně ne zcela povedené omlazení druhé generace octavie, které se kvůli protáhlým světlometům (které nahradily původní, skvěle vypadající zamračené) začalo mezi novináři říkat „korea facelift“.
Zadní světla nového focusu mají výrazné protažení do boků karoserie, což je prvek, který třeba autorovi textu připadá zrovna u tohoto modelu nepatřičný a ostře kontrastuje s osobitým vzhledem vysoce umístěných zadních světel první generace focusu. Škoda že protažení à la Renault Mégane nezmizelo, to by byl příliš velký zásah. Ostatně na toto téma jsme již jeden článek sepsali při uvedení třetí generace. [celá zpráva]
Hezčí displej, více funkcí
Současné fordy obecně bývají chváleny za nadstandardní jízdní vlastnosti, naopak kritickými slovy je hodnoceno zpracování interiéru a použití levnějších plastů. Nový nebo přesněji omlazený focus už nebude mít displej s velkým množstvím tlačítek (navíc bez integrované navigace).
Nový barevný dotykový displej o velikosti osmi palců, který se ale nebude dodávat k základním verzím (ty by si měly vystačit s jednodušší verzí), toho umí výrazně více. Jde zejména o propojení s mobilním telefonem, integrovanou barevnou navigaci nebo o celkově hezčí vzhled. Nový systém rovněž zdokonaluje použití hlasových povelů a konečně má standardně USB vstup.
Kvalitu grafického výstupu hodnotíme jako průměrnou, je lepší než třeba u nové ibizy, ale třeba na špičkovou obrovskou obrazovku navigace Columbus z nové octavie nebo golfu vzhledově nemá. U focusu naštěstí zůstala tlačítka pro ovládání základních funkci, nenastala zde situace jako u francouzského PSA, který do vyšších výbav dává ovládání výhradně pomocí dotyků na displeji.
V kabině focusu má člověk dojem prostornosti, perfektní jsou výrazně tvarovaná přední sedadla, dost místa je nad hlavou i na zadních sedačkách. Škoda jen, že středový tunel výrazněji zasahuje do prostoru řidičova pravého stehna – stejně jako u verze před faceliftem. S tím se ale bude muset poprat čtvrtá verze, omlazení se u automobilek napříč celým trhem týká prakticky jen drobných retuší. Příjemný je zvuk zabouchnutí dveří, jakkoli síla, kterou musíte vynaložit pro jejich otevření, je o trochu vyšší, než byste čekali.
Nové patnáctistovky
Novinkou jsou i motory o objemu 1500 ccm, které nahrazují původní šestnáctistovky (které ale zatím v nabídce zůstávají). Nový benzínový EcoBoost má buď 150, nebo 180 koní, v případě dieselů jsou k dispozici TDCi motory o výkonu 95 nebo 120 koní. V nabídce bude i překvapivě povedený litrový tříválec o výkonech 100 nebo 125 koní.
Z převodovek bude k dispozici manuální (5 nebo 6 stupňů), nová automatická převodovka bude k dispozici až v roce 2015. Do té doby je nutné se spokojit se dvouspojkovým PowerShiftem, který ale k novým motorům nedostanete. Verze s automatickými převodovkami mají vzadu za volantem pádla pro sekvenční řazení.
Ford slibuje i nové naladění tlumičů a elektrického posilovače řízení. Jinak by se měl chovat rovněž systém ESP. Příjemným zlepšením je upozornění na auta vyjíždějící z řady zaparkovaných automobilů. Prodej nejnovějšího modelu od modrého oválu, který se vyrábí v Německu, USA, Číně, Thajsku, Vietnamu, na Tchaj-wanu a v Argentině, začne v druhé polovině letošního roku.