Hlavní obsah

Drsný závod aut na sluneční pohon má vítěze. Obhájce titulu doslova shořel

Tři tisíce kilometrů australskou pouští s jedinou jistotou - kde se večer zastavíte, tam kempujete do rána. Tak by se dal shrnout závod World Solar Challenge, který letos oslavil 32 let konání a po patnácté se jel přes celý kontinent z Darwinu do Adelaide.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Tým Agoria z Belgie vyhrál australskou World Solar Challenge Video: AP

 
Článek

Jak ukazuje video, vítězný tým letošního World Solar Challenge už je v cíli a náležitě to oslavuje. Tým Agoria pochází z Belgie a závodu se účastnil po osmé. O svém autě říká, že je to nejmenší, nejlehčí a nejefektivnější solární vůz, který kdy byl v Belgii postaven. A chce tak ukázat potenciál zelené energie celému světu.

Potenciál, který stačí i na ujetí přesně 3020 km za pět dní. Pokud si na to postavíte auto, které není dobré k ničemu jinému, a jste připraveni přespat tam, kam dojedete přesně v pět hodin odpoledne – tak zní pravidla. Anebo tam, kde vám dojde „šťáva“.

Závodní auta se totiž nesmějí nabíjet jinak než ze Slunce, s jednou výjimkou – ráno před vyjetím může být vůz nabit pěti kilowatthodinami ze zdroje jiného, než je Slunce. Pak už se ale řidič musí spolehnout právě na fotovoltaický panel, jímž je pokryta většina karoserie auta.

Tohle je nová Octavia. Škoda vypustila do světa první skici

AutoMoto

Jízda není zrovna pomalá, průměrná rychlost vítěze byla 86,6 km/h a tým na druhém místě, který dojel do cíle jen o 12 minut později, byl v průměru pomalejší jen o 0,5 km/h.

Obhájce titulu z minulého ročníku, tým Vattenfall z Nizozemska, do cíle nedojel – 260 km před Adelaide vůz shořel na prach. Řidiči se ale nic nestalo.

World Solar Challenge se jede ve třech kategoriích. Ta hlavní, o jejíchž účastnících tu je řeč, se jmenuje Challenger a je pro auta, která mají jedno místo k sezení a jsou nejrychlejší.

Foto: AP

Tým Agoria z Belgie vyhrál australskou World Solar Challenge

Druhá kategorie Cruiser obsahuje praktičtější auta o dvou sedačkách, ale pořád na solární pohon. A třída Adventure je v souladu se svým jménem o dobrodružství – nesoutěží se tu, nýbrž jezdí auta z předchozích ročníků právě jen kvůli tomu, aby si jejich týmy zopakovaly zážitek. Celá soutěž je určena pro univerzitní studenty.

Belgický vítěz třídy Challenger dojel do cíle 17. října v 11:52 tamního času, závod trvá až do 20. října. To znamená, že řada týmů – dle online mapy na webu podniku dokonce většina – je stále ještě na cestě.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám