Hlavní obsah

Do drsného terénu na elektřinu. Jeep odhaluje detaily plug-in hybridního Wrangleru

Novinky, Marek Bednář

Plug-in hybridní Jeep Wrangler 4xe je zároveň mild hybridem a redukci můžete používat i při jízdě na elektřinu. Systém byl navrhován tak, aby schopnosti v terénu nebyly nijak omezeny.

Foto: Jeep

Jeep Wrangler 4xe detailně

Článek

Automobilka Jeep letos do své nabídky přidala už třetí plug-in hybridní model - Wrangler 4xe. Stalo se tak před několika týdny, ovšem nyní vidíme jeho technickou stránku podrobněji. Magazínu Green Car Reports ji popsal Micky Bly z koncernu FCA.

Podle něj je to první plug-in hybrid na světě, který má klasickou čtyřkolku s přesnou manuální volbou pohonu jednotlivých náprav. Zůstávají mu tedy jízdní režimy 2WD pro pohon pouze zadních kol, 4WD pro čtyřkolku, 4WD Lock pro čtyřkolku s uzamčeným středovým diferenciálem a 4WD Low pro redukční převod, užitečný v nejtěžším terénu.

Foto: Jeep

Elektromotor našel místo na přední části osmistupňové automatické převodovky.

Dosahuje toho relativně jednoduše - hlavní trakční elektromotor, který má 136 koní a 245 N.m, je umístěný na vstupní hřídeli osmistupňové automatické převodovky. Za ní je standardní přídavná převodovka s redukčním převodem a kardanové hřídele. Jejich délka byla drobně upravena, protože převodovka s elektromotorem je delší.

Kromě toho motor, tedy dvoulitrový vznětový čtyřválec s turbodmychadlem, dostal také startér-generátor z mild hybridního systému, označovaného eTorque a používaného u pick-upů Ram na americkém trhu. Ten má sám o sobě 45 koní a 53 N.m. Celkový systémový výkon vozu je 375 koní a 637 N.m.

Foto: Jeep

Baterie je umístěna pod zadními sedadly a je tak nejlépe chráněna před nárazy zespoda.

Hlavní baterie hybridního systému má kapacitu 17 kWh a je umístěna pod zadními sedačkami, tedy nad žebřinovým rámem, který tvoří základ vozu. Tím bylo zajištěno, že se ani v náročném terénu nedostane do kontaktu např. s nějakým kamenem, který by ji mohl poškodit. Podobně špičková je ochrana před vodou, aby byla zachována brodivost.

Wrangler 4xe má jízdní režimy pro elektrickou jízdu, hybridní chování či udržování baterie nabité, jako ostatní plug-in hybridy. Ve všech těchto režimech je možné volně pracovat s přídavnou převodovkou, tedy i čistě na elektřinu jezdit v terénu s redukcí.

Foto: Jeep

I v elektrickém režimu lze jezdit s redukcí v terénu.

Automobilka plánuje postavit několik solárních dobíjecích stanic na místech v Kalifornii a Utahu, která jsou u příznivců jízdy v terénu nejoblíbenější.

Elektrifikované verze se mají v dohledné době objevit u všech modelů Jeepu. Které z nich se dostanou do Evropy, zatím nebylo upřesněno.

Reklama

Výběr článků

Načítám